هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین خود- شکوفایی، رضایت از زندگی نیاز به شناخت و همچنین بررسی اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی بر این سه متغیر بود. روش: برای دستیابی به این اهداف، 512 دانشآموز دختر و پسر پایههای تحصیلی اول تا سوم مدارس راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز، که کل نمونه در زمان نمونهگیری را تشکیل می دادند، انتخاب شدند. این دانشآموزان در کلاسهای عادی خود به تکمیل مقیاسها پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، عبارت از مقیاس خود- شکوفایی اهواز، مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانشآموزان و مقیاس نیاز به شناخت بودند. یافتهها: نتایج نشان دادند که بین خود- شکوفایی، نیاز به شناخت و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معنیدار (از 24/0 تا 63/0) وجود دارد. تأثیر پایه تحصیلی بر متغیرهای رضایت از زندگی و خود- شکوفایی معنیدار بود. بین دو جنس در متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معنیداری وجود نداشت و اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی هم معنیدار نبود. نتیجهگیری: نتیجه کلی تحقیق نشان میدهد که بین متغیرهای خود- شکوفایی، نیاز برای شناخت و رضایت از زندگی رابطه وجود دارد. همچنین با افزایش پایه تحصیلی دانشآموزان از میزان خود- شکوفایی و رضایت آنها از زندگی کاسته میشود
Shahaeian A, Yousefi F. Relationships between Self-actualization, Life satisfaction, and Need for Cognition among Students of Special Middle Schools for Talented Students. JOEC 2007; 7 (3) :317-336 URL: http://joec.ir/article-1-377-fa.html
شهائیان آمنه، یوسفی فریده. رابطه بین خود ـ شکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانشآموزان با استعدادهای درخشان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :317-336