[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 53-69 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه بهزیستی روان‌شناختی مادران با و بدون دانش‌آموزان ابتدایی کم‌توان‌ذهنی: اثر سبکهای مقابله‌ای
دکتر فرزانه میکائیلی منیع*
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1141 مشاهده)

هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با مادران کودکان عادی و بررسی نقش سبکهای مقابله به عنوان یک متغیر میانجی در تعیین بهزیستی روان‌شناختی بود. روش: برای دستیابی به این مهم 75 نفر مادر کودک کم توان ذهنی که بعنوان آموزش پذیر و تربیت پذیر شناسایی شده و در مدارس ابتدایی استثنایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 86-85 مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. جهت مقایسه 75 نفر مادر کودک عادی که از نظر سن و جنس فرزندان، تحصیلات و طبقه اقتصادی- اجتماعی با گروه نخست همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. پس از توجیه، آزمون های بهزیستی روان‌شناختی ریف و سبکهای مقابله اندلر و پارکراجراشد. آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام، t گروههای مستقل  و آزمون مجذور خی برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها استفاده شدند. یافته ها: t بدست آمده از مقایسه وضعیت بهزیستی روان‌شناختی دو گروه برابر34/5 بود که در سطح 01/0 معنادار و میانگین مادران عادی(96/356) بالاتر از مادران کودکان کم توان ذهنی (60/333) بود. آزمون مجذور خی متغیر سبکهای مقابله دو گروه مادران برابر46/44 بدست آمد که نشان داد تفاوت فراوانی مشاهده شده بین سبکهای مقابله‌ای مورد استفاده معنادار است و هر دو گروه عمدتاً از سبک مقابله مسئله محور استفاده می‌کنند. نتایج تحلیل واریانس و مشخصه‌های آماری رگرسیون بین میانگین بهزیستی روان‌شناختی و متغیرهای پیش بین وضعیت مادران حاکی از این بود که F  مشاهده شده (91/14) فقط برای وضعیت مادران معنادار است و این متغیر قادر است چهل درصد از تغییرات واریانس مربوط به بهزیستی روان‌شناختی را تبیین کند و سبک مقابله نمی‌تواند به صورت معنادار متغیر فوق را پیش‌بینی کند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از پایین بودن  وضعیت بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان کم‌توان ذهنی است که می‌توان نتیجه گرفت احتمالا وجود کودک کم توان ذهنی به عنوان عامل آسیب زننده به این متغیر می‌تواند عمل کند و سبکهای مقابله که متغیری شخصیتی به شمار می‌رود متغیر تعیین کننده‌ای در تعیین بهزیستی روان‌شناختی مادران هیچ یک از گروهها به شمار نمی‌رود. 

واژه‌های کلیدی: بهزیستی روان‌شناختی، سبکهای مقابله‌ای، مادران کودکان کم توان ذهنی، مادران کودکان عادی
متن کامل [PDF 3055 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۸۶/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۸۷/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeli Manee F. A Comparative Study on Psychological Well-Being in Mothers of Elementary Students with and without Intellectual Disabilities. JOEC. 2008; 8 (1) :53-69
URL: http://joec.ir/article-1-360-fa.html

میکائیلی منیع فرزانه. مقایسه بهزیستی روان‌شناختی مادران با و بدون دانش‌آموزان ابتدایی کم‌توان‌ذهنی: اثر سبکهای مقابله‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (1) :53-69

URL: http://joec.ir/article-1-360-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768