[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 65-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین آزمون تصویری آگاهی واج‌شناختی حذف واج و تعیین روایی و اعتبار آن در دانش‌آموزان فارسی‌زبان پایۀ اول تا سوم دبستان
مرضیه جلالیان چالشتری* ، دکتر طلیعه ظریفیان، دکتر مهدی دستجردی کاظمی، دکتر رضا مولودی
مربی دانشکده توانبخشی
چکیده:   (546 مشاهده)

 
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین آزمون تصویری آگاهی واج‌شناختی حذف واج و تعیین روایی و اعتبار آن در دانش‌آموزان طبیعی فارسی‌زبان پایه‌های اول تا سوم دبستان است. روش: مطالعۀ حاضر مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی از نوع ابزارسازی است. ابتدا این آزمون تدوین و روایی محتوایی آن به روش لاواشه محاسبه شد و آیتم‌های نامناسب از نظر کارشناسان، اصلاح و یا حذف گردید. سپس، 300 دانش‌آموز طبیعی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی فارسی‌زبان مدارس دولتی شهرکرد به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. پس از اجرای آزمایشی و نهایی آزمون، اعتبار آن از طریق محاسبه پایایی و همسانی درونی مورد بررسی قرار گرفت. از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخۀ 21 برای تجزیه‌وتحلیل استفاده شد. یافته‌ها: شاخص روایی محتوایی برای هر یک از زیرآزمون‌های حذف واج آغازین، میانی و پایانی به ترتیب 89/0، 86/0 و 93/0 به‌دست آمد. ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برای هر یک از این زیرآزمون‌ها به ترتیب 92/0، 89/0 و 78/0 به‌دست آمد. ضریب همبستگی پیرسون حاصل از میانگین امتیاز آزمون- بازآزمون برای زیرآزمون حذف واج آغازین، میانی و پایانی به ترتیب 98/0، 94/0 و 91/0 به‌دست آمد بنابراین، ضریب همبستگی پیرسون در هر سه زیرآزمون، از لحاظ آماری معنی‌دار بود (001/0p). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر به نظر می‌رسد آزمون حذف واج در سه زیرآزمون حذف واج آغازین، میانی و پایانی از همسانی درونی و پایایی بالایی برخوردار است و می‌توان از آن در امر بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، حذف واج، روایی، پایایی، کودک، فارسی‌زبان
متن کامل [PDF 415 kb]   (447 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Developing Picture-Phoneme Deletion Tests AndStudy of Their Validity and Reliability in Persian Speaking Children in First to Third Grade. JOEC. 2017; 17 (1) :65-82
URL: http://joec.ir/article-1-275-fa.html

جلالیان چالشتری مرضیه، ظریفیان طلیعه، دستجردی کاظمی مهدی، مولودی رضا. تدوین آزمون تصویری آگاهی واج‌شناختی حذف واج و تعیین روایی و اعتبار آن در دانش‌آموزان فارسی‌زبان پایۀ اول تا سوم دبستان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :65-82

URL: http://joec.ir/article-1-275-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742