1- دانشکده توانبخشی 2- دانشگاه علوم بهز یستی و توان بخشی تهران . 3- دانشگاه علامه طباطبایی 4- دانشگاه علوم بهز ی ست ی و توان بخشی تهران .
چکیده: (3512 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین آزمون تصویری آگاهی واجشناختی حذف واج و تعیین روایی و اعتبار آن در دانشآموزان طبیعی فارسیزبان پایههای اول تا سوم دبستان است. روش: مطالعۀ حاضر مطالعهای توصیفی- مقطعی از نوع ابزارسازی است. ابتدا این آزمون تدوین و روایی محتوایی آن به روش لاواشه محاسبه شد و آیتمهای نامناسب از نظر کارشناسان، اصلاح و یا حذف گردید. سپس، 300 دانشآموز طبیعی پایههای اول تا سوم ابتدایی فارسیزبان مدارس دولتی شهرکرد به روش نمونهگیری چندمرحلهای برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. پس از اجرای آزمایشی و نهایی آزمون، اعتبار آن از طریق محاسبه پایایی و همسانی درونی مورد بررسی قرار گرفت. از نرمافزار اسپیاساس نسخۀ 21 برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. یافتهها: شاخص روایی محتوایی برای هر یک از زیرآزمونهای حذف واج آغازین، میانی و پایانی به ترتیب 89/0، 86/0 و 93/0 بهدست آمد. ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برای هر یک از این زیرآزمونها به ترتیب 92/0، 89/0 و 78/0 بهدست آمد. ضریب همبستگی پیرسون حاصل از میانگین امتیاز آزمون- بازآزمون برای زیرآزمون حذف واج آغازین، میانی و پایانی به ترتیب 98/0، 94/0 و 91/0 بهدست آمد بنابراین، ضریب همبستگی پیرسون در هر سه زیرآزمون، از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0p≤). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد آزمون حذف واج در سه زیرآزمون حذف واج آغازین، میانی و پایانی از همسانی درونی و پایایی بالایی برخوردار است و میتوان از آن در امر بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
Developing Picture-Phoneme Deletion Tests AndStudy of Their Validity and Reliability in Persian Speaking Children in First to Third Grade. JOEC 2017; 17 (1) :65-82 URL: http://joec.ir/article-1-275-fa.html
جلالیان چالشتری مرضیه، ظریفیان طلیعه، دستجردی کاظمی مهدی، مولودی رضا. تدوین آزمون تصویری آگاهی واجشناختی حذف واج و تعیین روایی و اعتبار آن در دانشآموزان فارسیزبان پایۀ اول تا سوم دبستان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :65-82