[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 79-92 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه‌ای به دانش‌آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی
حجت اله راغب*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (1434 مشاهده)

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه‌ای به دانش‌آموزان دارای اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی در دورۀ اول و دوم دبیرستان است. روش: روش این پژوهش از نوع ارزشیابی بود که در آن نمونه‌ای شامل 39 کلاس درس از ده مجتمع آموزشی در دو دورۀ اول و دوم دبیرستان و در سه گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یعنی اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی انتخاب شدند. شیوۀ انتخاب گروه کم‌توان ذهنی به‌صورت تصادفی و شیوه انتخاب دو گروه دانش‌آموزان با اختلال اتیسم و چندمعلولیتی به صورت تمام‌شماری بود. 52 دبیر در دورۀ اول دبیرستان و 48 دبیر در دورۀ دوم دبیرستان با استفاده از روش مصاحبه که توسط همکاران و آزمونگران طرح استفاده شد فهرست وارسی‌های مربوط به محتوای آموزش حرفه‌ای دورۀ اول و دوم دبیرستان را تکمیل نمودند. یافته‌ها: تحلیل نتایج نشان داد که تفاوت بین میانگین‌های نمرۀ تناسب محتوای برنامه برای سه گروه دانش‌آموزان دارای اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی در دورۀ اول و دوم دبیرستان معنادار نیست. در زمینۀ ارزشیابی نوع ارائۀ آموزش حرفه‌ای در دورۀ اول و دوم دبیرستان بین میانگین‌های گروه‌های دانش‌آموزان با اختلال اتیسم و دو گروه دیگر یعنی کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: در دوره اول دبیرستان از امکانات کارگاهی به‌طور مستقیم استفاده نمی‌شود و در دورۀ دوم دبیرستان بسیاری از تجهیزات وجود ندارد. در مورد محتوای آموزش حرفه‌ای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج نزدیک به میانگین است و برای بهبود محتوا لازم است اصلاحاتی صورت گیرد. در مورد نوع ارائۀ آموزش حرفه‌ای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج بالاتر از میانگین است، ولی باز هم می‌توان برای بهبود وضعیت اصلاحاتی را اعمال نمود. در ضمن تفاوتی بین گروه‌های اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی در اکثر اهداف مشاهده نشد و تنها در دورۀ دوم دبیرستان وضعیت ارائه آموزش گروه کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی مناسب‌تر از گروه اتیسم است. 

واژه‌های کلیدی: آموزش حرفه‌ای، اتیسم، کم‌توان‌ ذهنی، چند معلولیتی
متن کامل [PDF 226 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ragheb H. Comparing the Content, Teaching Method, and Workshop Equipment in the Vocational Training Programs for High School Students with Autism, Intellectual Disability and Multiple Disability. JOEC. 2017; 16 (4) :79-92
URL: http://joec.ir/article-1-219-fa.html

راغب حجت اله. مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفه‌ای به دانش‌آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :79-92

URL: http://joec.ir/article-1-219-fa.html



دوره 16، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781