پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (4697 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفهای به دانشآموزان دارای اتیسم، کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی در دورۀ اول و دوم دبیرستان است. روش: روش این پژوهش از نوع ارزشیابی بود که در آن نمونهای شامل 39 کلاس درس از ده مجتمع آموزشی در دو دورۀ اول و دوم دبیرستان و در سه گروه از دانشآموزان با نیازهای ویژه یعنی اتیسم، کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی انتخاب شدند. شیوۀ انتخاب گروه کمتوان ذهنی بهصورت تصادفی و شیوه انتخاب دو گروه دانشآموزان با اختلال اتیسم و چندمعلولیتی به صورت تمامشماری بود. 52 دبیر در دورۀ اول دبیرستان و 48 دبیر در دورۀ دوم دبیرستان با استفاده از روش مصاحبه که توسط همکاران و آزمونگران طرح استفاده شد فهرست وارسیهای مربوط به محتوای آموزش حرفهای دورۀ اول و دوم دبیرستان را تکمیل نمودند. یافتهها: تحلیل نتایج نشان داد که تفاوت بین میانگینهای نمرۀ تناسب محتوای برنامه برای سه گروه دانشآموزان دارای اتیسم، کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی در دورۀ اول و دوم دبیرستان معنادار نیست. در زمینۀ ارزشیابی نوع ارائۀ آموزش حرفهای در دورۀ اول و دوم دبیرستان بین میانگینهای گروههای دانشآموزان با اختلال اتیسم و دو گروه دیگر یعنی کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: در دوره اول دبیرستان از امکانات کارگاهی بهطور مستقیم استفاده نمیشود و در دورۀ دوم دبیرستان بسیاری از تجهیزات وجود ندارد. در مورد محتوای آموزش حرفهای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج نزدیک به میانگین است و برای بهبود محتوا لازم است اصلاحاتی صورت گیرد. در مورد نوع ارائۀ آموزش حرفهای در دورۀ اول و دوم دبیرستان نتایج بالاتر از میانگین است، ولی باز هم میتوان برای بهبود وضعیت اصلاحاتی را اعمال نمود. در ضمن تفاوتی بین گروههای اتیسم، کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی در اکثر اهداف مشاهده نشد و تنها در دورۀ دوم دبیرستان وضعیت ارائه آموزش گروه کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی مناسبتر از گروه اتیسم است.
Ragheb H. Comparing the Content, Teaching Method, and Workshop Equipment in the Vocational Training Programs for High School Students with Autism, Intellectual Disability and Multiple Disability. JOEC 2017; 16 (4) :79-92 URL: http://joec.ir/article-1-219-fa.html
راغب حجت اله. مقایسۀ محتوا، نوع ارائۀ آموزش و تجهیزات کارگاهی در برنامه آموزش حرفهای به دانشآموزان اتیسم، کمتوان ذهنی و چندمعلولیتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :79-92