هدف این تحقیق بررسی جایگاه برنامه ویژه مدرسه (بوم) در توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر تهران که در آنها برنامه ویژه مدرسه اجرا گردید. با استفاده از جدول مورگان، 169 نفر از معلمان مدارس استثنایی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه برنامه ویژه مدرسه (پایایی 85/0) و توسعه حرفهای معلمان (پایایی 9/0) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی هر یک تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات گردآوریشده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین برنامه ویژه مدرسه با توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس استثنایی 0.28 همبستگی وجود دارد و 8 درصد از توسعه شایستگیهای حرفهای این معلمان توسط برنامه ویژه مدرسه تبیین میگردد.
shahmohammadi N. The Role of the Special School Program (BOM) in the Professional Competencies of Special Education Elementary School Teachers. JOEC 2025; 25 (3) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-2019-fa.html
شاه محمدی نیره. نقش برنامه ویژه مدرسه (بوم) در توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس استثنایی دوره ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :17-30