[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 93-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی
محسن اصغری نکاح*1 ، حمیده پاک مهر2 ، صدیقه کاظمی3 ، محمود سعیدی4
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- . استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
3- دانشگاه فرهنگیان
4- دانشگاه فردوسی.مشهد، م
چکیده:   (366 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط آموزش فراگیر دانش‌آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی در سطح کشور انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- پیمایشی با رویکرد آمیخته و از نوع ارزیابانه می­باشد. نمونه ­گیری در این پژوهش، نخست به شیوه خوشه ­ای چند‌مرحله­ ای از بین استان‌های کشور به‌صورت ملاکی، 5 استان معرف انتخاب شد و سپس از این استان‌ها ، 15 مدرسه پشتیبان و 75 مدرسه پذیرا انتخاب شدند. حجم نمونه منطبق بر جامعه در بخش کمّی شامل 1132= n تن از والدین بود که فرزندان دارای نیازهای ویژه در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم داشتند که طرح فراگیرسازی تحصیل می‌کردند. ابزار بخش کمی پرسشنامه پژوهشگر ساخته کیفیت تدریس معلم بود. در بخش کیفی با 27 نفر از والدین و 14 نفر از کارشناسان استانی (سنجش، مشاوره و فراگیرسازی) مصاحبه نیمه‌ساختاریافته تا اشباع نظری داده‌ها انجام گرفت. داده‌های حاصل از پیاده‌سازی محتوای مصاحبه‌ها در بخش کیفی با روش اشتراوس و کوربین تحلیل و کدگذاری شد. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد از نظر والدین، کیفیت تدریس معلمان رابط و پذیرا به سمت مثبت و به‌نسبت مطلوب گرایش دارد اما با سطح قابل قبول و مطلوب فاصله دارد. بین سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در هر چهار مؤلفه کیفیت تدریس، یعنی پذیرش و انگیزه­ های معلمی (001/0> p،76/28= F)، انجام تدریس (001/0> p،26/26= F)، ارزشیابی تدریس (001/0> p،17/40= F) و روابط بین فردی (001/0> p،43/25= F) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد در هر چهار مؤلفه کیفیت تدریس معلمان، میانگین نمره‌های دوره ابتدایی به‌طور معناداری از دوره‌‌های متوسطه اول و دوم بیشتر بوده و اما بین نمره‌های دو گروه متوسطه اول و دوم تفاوت معناداری وجود نداشته است. نتیجه­ گیری: شفافیت‌نداشتن در وظایف معلمان رابط، برخورد سلیقه­ای با دانش‌آموز فراگیر، کمبود معلم رابط، نداشتن اطلاعات کافی و نبود برنامه مدون در مدارس عادی از عوامل عدم رضایت خانواده­ها و تلاش و پیگیری­های بی‌وقفه و کیفیت بالای تدریس برخی معلمان رابط و پذیرا به‌صورت حضوری و مجازی، ارائه خدمات رایگان و حتی خصوصی از طرف برخی معلمان رابط به‌عنوان عوامل رضایت خانواده­ها بوده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش فراگیر، دانش‌آموزان با نیاز ویژه، کیفیت تدریس، معلم پذیرا، معلم رابط.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: آموزش فراگیر، دانش آموزان با نیاز ویژه، کیفیت تدریس، معلم پذیرا، معلم رابط.
متن کامل [PDF 912 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/31 | پذیرش: 1403/8/20 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., ., ., .. Evaluating the teaching quality of reception and communication teachers in an inclusive education program: a national study. JOEC 2024; 24 (2) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1838-fa.html

اصغری نکاح محسن، پاک مهر حمیده، کاظمی صدیقه، سعیدی محمود. تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :76-93

URL: http://joec.ir/article-1-1838-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710