1- دانشگاه فردوسی مشهد 2- . استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) 3- دانشگاه فرهنگیان 4- دانشگاه فردوسی.مشهد، م
چکیده: (366 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط آموزش فراگیر دانشآموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی در سطح کشور انجام شد.روش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- پیمایشی با رویکرد آمیخته و از نوع ارزیابانه میباشد. نمونه گیری در این پژوهش، نخست به شیوه خوشه ای چندمرحله ای از بین استانهای کشور بهصورت ملاکی، 5 استان معرف انتخاب شد و سپس از این استانها ، 15 مدرسه پشتیبان و 75 مدرسه پذیرا انتخاب شدند. حجم نمونه منطبق بر جامعه در بخش کمّی شامل 1132=n تن از والدین بود که فرزندان دارای نیازهای ویژه در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم داشتند که طرح فراگیرسازی تحصیل میکردند. ابزار بخش کمی پرسشنامه پژوهشگر ساخته کیفیت تدریس معلم بود. در بخش کیفی با 27 نفر از والدین و 14 نفر از کارشناسان استانی (سنجش، مشاوره و فراگیرسازی) مصاحبه نیمهساختاریافته تا اشباع نظری دادهها انجام گرفت. دادههای حاصل از پیادهسازی محتوای مصاحبهها در بخش کیفی با روش اشتراوس و کوربین تحلیل و کدگذاری شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد از نظر والدین، کیفیت تدریس معلمان رابط و پذیرا به سمت مثبت و بهنسبت مطلوب گرایش دارد اما با سطح قابل قبول و مطلوب فاصله دارد. بین سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در هر چهار مؤلفه کیفیت تدریس، یعنی پذیرش و انگیزه های معلمی (001/0> p،76/28=F)، انجام تدریس (001/0> p،26/26=F)، ارزشیابی تدریس (001/0> p،17/40=F) و روابط بین فردی (001/0> p،43/25=F) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد در هر چهار مؤلفه کیفیت تدریس معلمان، میانگین نمرههای دوره ابتدایی بهطور معناداری از دورههای متوسطه اول و دوم بیشتر بوده و اما بین نمرههای دو گروه متوسطه اول و دوم تفاوت معناداری وجود نداشته است.نتیجه گیری: شفافیتنداشتن در وظایف معلمان رابط، برخورد سلیقهای با دانشآموز فراگیر، کمبود معلم رابط، نداشتن اطلاعات کافی و نبود برنامه مدون در مدارس عادی از عوامل عدم رضایت خانوادهها و تلاش و پیگیریهای بیوقفه و کیفیت بالای تدریس برخی معلمان رابط و پذیرا بهصورت حضوری و مجازی، ارائه خدمات رایگان و حتی خصوصی از طرف برخی معلمان رابط بهعنوان عوامل رضایت خانوادهها بوده است. واژههای کلیدی:آموزش فراگیر، دانشآموزان با نیاز ویژه، کیفیت تدریس، معلم پذیرا، معلم رابط.
., ., ., .. Evaluating the teaching quality of reception and communication teachers in an inclusive education program: a national study. JOEC 2024; 24 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1838-fa.html
اصغری نکاح محسن، پاک مهر حمیده، کاظمی صدیقه، سعیدی محمود. تحلیل و ارزیابی کیفیت تدریس معلمان پذیرا و رابط در برنامه آموزش فراگیر: یک مطالعه ملی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :76-93