[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 43-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ کاربرد ابزار‌های انسجام در بیان نوشتاری دانش‌آموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسی زبان شهر تهران
دکتر احمد رمضانی* ، دکتر رضا نیلی‌پور، دکتر آتوسا رستم‌بیک تفرشی
استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
چکیده:   (816 مشاهده)

هدف: در پژوهش حاضر، بیان نوشتاری دانش­آموزان عادی و دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری فارسی­زبان شهر تهران با توجه به استفاده از ابزارهای مختلف انسجام مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته­است. روش: طرح تحقیق از نوع پژوهش­های پس­رویدادی (علّی مقایسه‌ای) است. رویکرد زبان­شناسی اتخاذ شده رویکردی نقش­گرا است و نظریه هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل داده­های گرد­آوری شده استفاده شده است. نمونه آماری مورد بررسی، 25 دانش­آموز پسر دارای اختلال یادگیری و 25 دانش­آموز پسر عادی 10 تا 12 ساله بودند. ابزار مورد استفاده، 3 خرده­آزمون (خوانداری، تصویری، و شنیداری) محقق­ساخته بود. یافته­ها: پس از استخراج فراوانی ابزار­های مختلف انسجام، با استفاده از آمار توصیفی داده­ها توصیف شدند و سپس با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره معناداری اختلاف مشاهده شده بین دانش­آموزان عادی و دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتیجه­گیری: نتایج نشان می­دهد که در سطح 05/0 =αاختلاف مشاهده شده بین دو گروه در کاربرد همۀ انواع ابزارهای انسجام معنادار بوده است.

واژه‌های کلیدی: : ابزار‌های انسجام، اختلالات یادگیری، رویکرد نقش‌گرا، زبان‌شناسی متن
متن کامل [PDF 622 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani A, NiliPour R, Rostambeik Tafreshi A. A Comparison of Cohesive Devices in the Written Narratives of Farsi Speaking Students with and without Specific learning Disorders in Tehran. JOEC. 2013; 13 (1) :43-58
URL: http://joec.ir/article-1-180-fa.html

رمضانی احمد، نیلی‌پور رضا، رستم‌بیک تفرشی آتوسا. مقایسۀ کاربرد ابزار‌های انسجام در بیان نوشتاری دانش‌آموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسی زبان شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :43-58

URL: http://joec.ir/article-1-180-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638