1- دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده: (2930 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ نوین هوشآزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی - زمینهیابی است. جامعۀ پژوهش دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و دانشآموزان عادی پایههای اول تا سوم دورۀ ابتدایی را در شهرستان ماکو نشان میدهد که به روش نمونهگیری هدفمند، 50 دانشآموز با اختلال یادگیری و 50 دانشآموز عادی نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان همتا انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نسخۀ پنجم هوشآزمای تهران استنفورد - بینه (2008م.) جمعآوری و با آزمونهای ضریب همبستگی و تحلیلهای روانسنجی مرتبط با اعتبار و روایی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد کهاین آزمون برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری از ویژگیهای روانسنجی، شامل تجانسدرونی، ضریب ثبات، رواییتشخیصی و روایی ملاکی مطلوبی برخوردار است. خردهآزمونهای حافظۀ فعال کلامی، دانش غیرکلامی، دانش کلامی، استدلال سیال غیرکلامی و حافظۀ فعال غیرکلامی رواییتشخیصی مطلوبی دارند و حافظۀ فعال و دانش در تشخیص اختلال یادگیری ویژه از عوامل قطعی محسوب می شوند.نتیجهگیری:نتایج پژوهش شواهدی را نشان میدهد که نسخۀ نوین هوشآزمای تهران استنفورد - بینه ابزار مناسبی برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری ویژه است. از این رو پیشنهاد میشود که برایتشخیص دقیق و معتبر اختلال از این ابزار استفاده شود.
Jafari A. Psychometric Properties of The Revised Version Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale in Diagnosis Children with Specific Learning Disability. JOEC 2020; 20 (1) :129-140 URL: http://joec.ir/article-1-713-fa.html
جعفری اصغر، کامکاری کامبیز، عبدالله نژاد صاحبه. ویژگیهای روانسنجی نسخۀ نوین هوشآزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :129-140