[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 140-129 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه
اصغر جعفری1 ، کامبیز کامکاری2، صاحبه عبدالله نژاد3
1- دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر،
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده:   (2930 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی - زمینه‌یابی است. جامعۀ پژوهش دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه و دانش‌آموزان عادی پایه‌های اول تا سوم دورۀ ابتدایی را در شهرستان ماکو نشان می‌دهد که به روش نمونه‌گیری هدفمند، 50 دانش‌آموز با اختلال یادگیری و 50 دانش‌آموز عادی نیز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین دانش‌آموزان همتا انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نسخۀ پنجم هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه (2008م.) جمع‌آوری و با آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل‌های روان‌سنجی مرتبط با اعتبار و روایی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که این آزمون برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری از ویژگی‌های روان‌سنجی، شامل تجانس‌درونی، ضریب ثبات، روایی‌تشخیصی و روایی ملاکی مطلوبی برخوردار است. خرده‌آزمون‌های حافظۀ فعال کلامی، دانش غیرکلامی، دانش کلامی، استدلال سیال غیرکلامی و حافظۀ فعال غیرکلامی روایی‌تشخیصی مطلوبی دارند و حافظۀ فعال و دانش در تشخیص اختلال یادگیری ویژه از عوامل قطعی محسوب می شوند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش شواهدی را نشان می‌دهد که نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه ابزار مناسبی برای شناسایی کودکان با اختلال یادگیری ویژه است. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص دقیق و معتبر اختلال از این ابزار استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: ویژگی‌ روان‌سنجی، نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه، اختلال یادگیری ویژه.
متن کامل [PDF 528 kb]   (1661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/28 | پذیرش: 1399/1/19 | انتشار: 1399/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A. Psychometric Properties of The Revised Version Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale in Diagnosis Children with Specific Learning Disability. JOEC 2020; 20 (1) :129-140
URL: http://joec.ir/article-1-713-fa.html

جعفری اصغر، کامکاری کامبیز، عبدالله نژاد صاحبه. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد - بینه در تشخیص کودکان با اختلال یادگیری ویژه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :129-140

URL: http://joec.ir/article-1-713-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645