[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 129-140 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد- بینه در تشخیص کودکان ناتوان یادگیری
دکتر اصغر جعفری، دکتر کامبیز کامکاری، خانم صاحبه عبدالله نژاد
چکیده:   (190 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد- بینه در تشخیص کودکان ناتوان یادگیری انجام شد.
 روش: روش پژوهش توصیفی- زمینه­یابی بود. جامعه پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی در شهرستان ماکو بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه تشخیصی، 50  دانش­آموز دارای اختلال یادگیری انتخاب شدند و 50 دانش­آموز عادی به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین دانش‌آموزان همتا انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نسخه پنجم هوش‌آزمای تهران استنفورد-بینه (2008) جمع‌آوری و با آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل‌های روان‌سنجی مرتبط با اعتبار و روایی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که این آزمون برای شناسایی کودکان دارای ناتوان‌های یادگیری از ویژگی‌های روان‌سنجی؛ تجانس‌درونی، ضریب ثبات، روایی‌تشخیصی و روایی ملاکی مطلوبی برخوردار است. خرده آزمون‌های حافظه فعال کلامی، دانش غیرکلامی، دانش کلامی، استدلال سیال غیرکلامی و حافظه فعال غیرکلامی از روایی‌تشخیصی مطلوبی برخوردار هستند. همچنین حافظه فعال و دانش در تشخیص ناتوانی‌های یادگیری از عوامل قطعی محسوب می شوند.
 نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که نسخه نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد- بینه یک ابزار مناسبی برای شناسایی کودکان دارای ناتوانی یادگیری می باشد. لذا پیشنهاد می‌شود برای تشخیص دقیق و معتبر ناتوانی‌های یادگیری از این ابزار استفاده شود.    
 
واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های روانسنجی، نسخه نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد- بینه، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 164 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/28 | پذیرش: 1399/1/19 | انتشار: 1399/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A. Psychometric Properties of revised Version Tehran- Stanford-Binet intelligence scale in Diagnosis of Learning Disabilities. JOEC. 2020; 20 (1) :129-140
URL: http://joec.ir/article-1-713-fa.html

جعفری اصغر، کامکاری کامبیز، عبدالله نژاد صاحبه. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه نوین هوش‌آزمای تهران استنفورد- بینه در تشخیص کودکان ناتوان یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :129-140

URL: http://joec.ir/article-1-713-fa.html



دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162