[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 119-130 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی طرح آموزش تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن
رسول داودی 1، حسن حبیبی2
1- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
2- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
چکیده:   (2566 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ‌تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن از دیدگاه معلمان شهر زنجان می­ باشد. روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمع­ آوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل 95 دانشآموز با نیازهای ویژه در شهر زنجان می­ باشند که به صورت تلفیقی با سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند و از بین آن­ها با استفاده از جدول مورگان تعداد 78 نفر نمونه بصورت تصادفی طبقه­ ای بر اساس نوع معلولیت انتخاب شدند و دیدگاه معلمان آن­ها نسبت به آموزش تلفیقی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه بود که بر اساس اهداف آموزش تلفیقی فراگیر طراحی گردید و روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی کل آن نیز 90/0 بدست آمد. یافته­ ها: با تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی، یافته­ ها نشان داد که میزان تحقق اهداف آموزش تلفیقی در اهداف مختلف بالاتر از میانگین فرضی می‌باشد. متغیرهای مقطع و پایه تحصیلی و شدت و نوع معلولیت ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی نداشتند اما سه متغیر جنسیت، نگرش معلمان به آموزش تلفیقی و نقش معلم رابط، ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی داشتند که در بین آن­ها نگرش معلمان از توان پیش ­بینی نیز برخوردار بود. نتیجه­ گیری: بر طبق یافته­ ها آموزش تلفیقی اثربخش بوده و راهبردهایی چون تغییر نگرش معلمان به آموزش تلفیقی فراگیر، استفاده از معلم رابط، ارایه آموزش­های جبرانی توسط معلمان، کاهش تعداد دانش ­آموزان در کلاس درس و تجهیز مدارس با امکانات مناسب می توانند موجب ارتقای آموزش تلفیقی فراگیر گردند.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، آموزش فراگیر، آموزش تلفیقی فراگیر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
متن کامل [PDF 777 kb]   (2654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/30 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davoudi R, habibi H. Evaluation of the Effectiveness of Integrated Inclusive Education and its Promotion Strategies. JOEC 2020; 19 (4) :130-119
URL: http://joec.ir/article-1-814-fa.html

داودی رسول، حبیبی حسن. ارزیابی اثربخشی طرح آموزش تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :130-119

URL: http://joec.ir/article-1-814-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645