[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 55-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای برخی توانایی‌های کاربردشناختی کودکان کاشت حلزون با همسالان شنوا
دکتر مریم سادات غیاثیان* ، لیلا احمدزاده، دکنر مرتضی فرازی
پیام نور
چکیده:   (402 مشاهده)
چکیده
کاربردشناسی زبان مطالعه معانی و منظورهای مد نظر گوینده و تعابیر و تفاسیر آن­ها از سوی مخاطب است که با توجه به بافت موقعیتی صورت می­گیرد و توانایی بکارگیری درست زبان در موقعیت­های اجتماعی مختلف توانش کاربردشناختی نام دارد که در این پژوهش مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.  هدف از این پژوهش، مقایسه مهارت­های کاربردشناختی آغازگری و استفاده از بافت موقعیتی در کودکان کاشت حلزون 5 تا 8 ساله با همسالان شنوا بود.روش:این پژوهش که بصورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی انجام شد، 15 کودک شنوا و 15 کودک کاشت حلزون دوزبانه آذری-فارسی در شهرتبریز به روش نمونه­گیری در دسترس و با توجه به معیارهای مطالعه، انتخاب شدند. جهت بررسی مهارت­های آغازگری و استفاده از بافت موقعیتی، از مجموعه­های کاربردشناسی در چک­لیست برقراری ارتباط که توسط بیشاپ در سال 1998 تهیه شده و نسخه فارسی آن توسط کاظمی و همکاران درکودکان ایرانی 5 تا 11 ساله  در سال 2005 هنجاریابی شده است، استفاده شد. سپس بهوسیلهنرم­افزارSPSSبا استفاده از آزمون تی برای دو گروه مستقل به تجزیه و تحلیل سؤال­های پژوهش پرداخته شد. یافته­ها: مقایسه میانگین­های دو گروه آزمودنی نشان داد که بین کودکان کاشت حلزون و کودکان شنوا در آغازگری تفاوت معناداری وجودندارد. بنابراین می­توان گفت که کودکان کاشت حلزون آغازگری نامناسب ندارند ولی در استفاده از بافت موقعیتی، اختلاف بین دو گروه معنادار بود.نواوری (ارزش):ارزیابی  توانایی­های کاربردشناختی در کودکان ناشنوا و کاشت حلزون تا کنون در هیچ پژوهشی انجام نپذیرفته است و پژوهش حاضر ، با تاکید بر دو مهارت مهم آغازگری و بکارگیری بافت موقعیتی درمکالمه توسط کودکان کاشت حلزون، گام مهمی در راستای زمینه­سازی برای انجام درمان­های مداخله­ای برداشت تا با آسیب­شناسی موارد، آنها را در برنامه­های آتی در دستور کار قرار دهد.   نتایج حاصل از بررسی نشان داد که کودکان کاشت حلزون در برخی سطوح کاربردشناختی  ضعیف­تر از همسالان شنوا عمل می­کنند ولی طبق یافته­های محققان،  توانایی بکارگیری مهارت­های کاربرشناختی در کودکان کاشت حلزون نسبت به کودکان با آسیب شنوایی عمیق، خیلی بهتر است.
 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی:کاشت حلزون، توانش کاربردشناختی، آغازگری، بافت موقعیتی
متن کامل [PDF 232 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparing some Pragmatic Skills of Hearing Loss Using Cochlear Implant Children to Hearing Children. JOEC. 2019; 18 (3) :55-64
URL: http://joec.ir/article-1-776-fa.html

غیاثیان مریم سادات، احمدزاده لیلا، فرازی مرتضی. بررسی مقایسه‌ای برخی توانایی‌های کاربردشناختی کودکان کاشت حلزون با همسالان شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :55-64

URL: http://joec.ir/article-1-776-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858