[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 64-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای برخی توانایی‌های کاربردشناختی کودکان کاشت حلزون با همسالان شنوا
مریم سادات غیاثیان*1، لیلا احمدزاده2، مرتضی فرازی3
1- گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور تهران
2- دانشگاه پیام نور تهران
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبحشی
چکیده:   (3508 مشاهده)
هدف هدف از این پژوهش، مقایسه مهارت­های کاربردشناختی آغازگری و استفاده از بافت موقعیتی در کودکان کاشت حلزون 5 تا 8 ساله با هم‌سالان شنوا بود. کاربردشناسی زبان مطالعه معانی و منظورهای گوینده و تعابیر و تفاسیر آنها از سوی مخاطب است که با توجه به بافت موقعیتی صورت می‌گیرد. توانایی به‌ کارگیری درست زبان در موقعیت‌های اجتماعی مختلف توانش کاربردشناختی نام دارد که در این پژوهش مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. روش: در این پژوهش که به‌ صورت مقطعی و کمّی انجام شد، 15 کودک شنوا و 15 کودک کاشت حلزون دوزبانه آذری-فارسی در شهر تبریز به روش نمونه­گیری در دسترس و با توجه به معیارهای مطالعه انتخاب شدند. جهت بررسی مهارت­های آغازگری و استفاده از بافت موقعیتی، از مجموعه­ های کاربردشناسی در سیاهه برقراری ارتباط که توسط بیشاپ در سال 1998 تهیه شده و نسخه فارسی آن توسط کاظمی و همکاران در کودکان ایرانی 5 تا 11 ساله در سال 2005 هنجاریابی شده است، استفاده شد. سپس به وسیله نرم‌افزار SPSS با استفاده از آزمون تی برای دو گروه مستقل به تجزیه و تحلیل سؤال­های پژوهش پرداخته شد. یافته­ها: مقایسه میانگین­های دو گروه آزمودنی نشان داد که بین کودکان کاشت حلزون و کودکان شنوا در آغازگری تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. بنابراین می­توان گفت که کودکان کاشت حلزون آغازگری نامناسب ندارند ولی در استفاده از بافت موقعیتی، اختلاف بین دو گروه معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: کودکان کاشت حلزون در برخی سطوح کاربردشناختی ضعیف­تر از هم‌سالان شنوا عمل می‌کنند ولی طبق یافته­های پژوهشگران، توانایی به‌کارگیری مهارت­های کاربردشناختی در کودکان کاشت حلزون نسبت به کودکان با آسیب شنوایی عمیق، خیلی بهتر است.
واژه‌های کلیدی: کاشت حلزون، توانش کاربردشناختی، آغازگری، بافت موقعیتی
متن کامل [PDF 233 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/8/29 | انتشار: 1397/10/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of Pragmatic Skills of Cochlear Implant Users and their Hearing Peers. JOEC 2019; 18 (3) :55-64
URL: http://joec.ir/article-1-776-fa.html

غیاثیان مریم سادات، احمدزاده لیلا، فرازی مرتضی. بررسی مقایسه‌ای برخی توانایی‌های کاربردشناختی کودکان کاشت حلزون با همسالان شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (3) :55-64

URL: http://joec.ir/article-1-776-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660