[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 97-108 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تاب‌آوری شغلی معلمان دانش‌آموزان استثنایی: بر اساس سبک مقابله‌ای و نقش واسطه‌ای باورهای مذهبی
دکتر سمیه ساداتی فیروزآبادی*، ژیلا نورانی کوتنایی
هیأت علمی دانشگاه شیراز
چکیده:   (896 مشاهده)

هدف: این پژوهش در راستای بررسی تاب‌آوری شغلی معلمان مدارس استثنائی، بر اساس سبک مقابله‌ای و نقش واسطه‌ای باورهای مذهبی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام معلمان مدارس استثنائی استان مازندران بود. از بین آنان، 200 معلم مدارس استثنائی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامۀ تاب‌آوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامۀ مقابله با موقعیت استرس‌زا (اندلر و پارکر، 1990)، و پرسشنامۀ دینداری نسخۀ ۱۵ (هوبر و هوبر، ۲۰۱۲) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد سبک مقابله­ای مسئله‌مدار به­صورت مثبت و سبک مقابله‌ای هیجانی به­صورت منفی، بر تاب‌آوری شغلی معلمان مؤثر بوده است و بین باور مذهبی و تاب‌آوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابله‌ای (مسئله‌مدار) رابطۀ مثبت و معنادار داشته است. براساس یافته‌ها، باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطه‌‌ای بین سبک مقابله‌ای و تاب‌آوری ایفا ‌کند. نتیجه‌گیری: با آموزش سبک مناسب مقابله‌­ای به معلمان، می­توان تاب‌آوری شغلی آنان را افزایش داد که این امر منجر به بهبود کیفیت تدریس‌ و بالطّبع افزایش توانایی دانش‌آموزان می­ شود.
 

واژه‌های کلیدی: باورهای مذهبی، تاب‌آوری شغلی، سبک‌های مقابله‌ای
متن کامل [PDF 224 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadati firoozabadi S, Norany Kotenaei Z. Career resiliency, coping styles, religious beliefs. JOEC. 2018; 18 (1) :97-108
URL: http://joec.ir/article-1-593-fa.html

ساداتی فیروزآبادی سمیه، نورانی کوتنایی ژیلا. تبیین تاب‌آوری شغلی معلمان دانش‌آموزان استثنایی: بر اساس سبک مقابله‌ای و نقش واسطه‌ای باورهای مذهبی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (1) :97-108

URL: http://joec.ir/article-1-593-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006