[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 84-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست و راست دست
احمد علی‌پور 1، فهیمه امینی1
1- دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (4678 مشاهده)


هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی است. روش: طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری نارساخوانی کلاس‌های دوم تا پنجم ابتدایی است که در سال تحصیلی 1392-1393 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 60 دانش‌آموز انتخاب و در 4 گروه، آزمایش (چپ دست و راست دست) و کنترل (چپ دست و راست دست) به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای، نرم‌افزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسش‌نامه دست برتری چاپمن بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، هردو گروه چپ دست و راست دست پس از اجرای نرم‌افزار توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌ای در هر دو گروه آزمایش، زیرمقیاس‌های کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به‌طور معنی‌داری بهبود یافت. همچنین نتایج نشان داد که مداخله اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای سبب بهبود بیشتر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست نسبت به راست دست شد. نتیجه‌گیری: از توان‌بخشی شناختی یارانه‌ای می‌توان جهت بهبود کارکردهای توجه در دانش‌آموزان نارساخوان استفاده کرد و انعطاف‌پذیری شناختی در افراد چپ دست بیشتر از افراد راست‌دست است.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای توجه، آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون استروپ، توان‌بخشی شناختی
متن کامل [PDF 218 kb]   (2971 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/8 | پذیرش: 1396/4/5 | انتشار: 1396/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alipor A, amini F. The Effectiveness of Computerized Cognitive Training on the Attention Functions of Students with Dyslexia . JOEC 2018; 17 (3) :73-84
URL: http://joec.ir/article-1-580-fa.html

علی‌پور احمد، امینی فهیمه. مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست و راست دست . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :73-84

URL: http://joec.ir/article-1-580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645