[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 41-52 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ افسردگی‌ و اضطراب‌ دانش‌آموزان‌ با آسیب بینایی در موقعیت‌های‌ آموزشی روزانه‌ و شبانه‌‌روزی‌
دکتر احمد به‌پژوه* ، دکتر سوگند قاسم زاده، حمدالله خواجه حسینی
استاد دانشگاه تهران دانشگاه تهران
چکیده:   (282 مشاهده)

هدف:  بینایی، نقش مهمی در فرایند رشد انسان ایفا می‌کند و موقعیت‌های آموزشی مجزا یا تلفیقی در فرایند آموزش، پیامدهای گوناگونی به دنبال دارد. از این رو،  هدف‌ از پژوهش‌ حاضر مقایسۀ‌ میزان افسردگی‌ و اضطراب‌ دانش‌آموزان‌ با آسیب بینایی در موقعیت‏های آموزشی‌ روزانه‌ و شبانه‏روزی‌ بود‌. روش: جامعه‌ آماری‌ شامل تمام دانش‌آموزان‌ نابینای دبیرستانی‌ در شهر تهران‌ بود که‌ تحت‌ پوشش‌ سازمان‌ آموزش‌ و پرورش‌ استثنایی‌ قرار دارند. از بین دانش‏آموزان مذکور 80 نفر به‌ عنوان‌ نمونه‌ پژوهشی‌ انتخاب‌ شدند و در چهار گروه‌ 20 نفری‌ (دو گروه‌ دختر و دو گروه‌ پسر) قرار گرفتند که‌ نیمی‌ از آنان به طور روزانه‌ و بقیه‌ به‌ صورت‌ شبانه‏روزی‌ ‌به‌ تحصیل‌ اشتغال داشتند. در این‌ پژوهش‌ علی-مقایسه‌ای‌، برای‌ سنجش‌ میزان افسردگی‌ و اضطراب‌ دانش‌آموزان‌ با آسیب بینایی به ترتیب از‌ پرسشنامه‌های افسردگی‌ بک‌ و اضطراب‌ اشپیلبرگر استفاده‌ شد. به‌ منظور بررسی‌ تأثیر موقعیت‌ آموزشی‌ (روزانه‌ و شبانه‏روزی) بر میزان افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان‌ مورد مطالعه از روش‌ تحلیل‌ واریانس‌ دو عاملی‌ و برای‌ سنجش‌ میزان‌ پیش‏بینی‌ از روش‌ تحلیل‌ رگرسیون‌ چند متغیری‌ استفاده‌ شد. یافته‌ها: نتایج‌ حاصله‌ حاکی از میزان افسردگی‌ کمتر و اضطراب‌ بیشتر در دانش‌آموزان‌ دبیرستان‌های‌ شبانه‌روزی‌ بود، در حالی‌ که‌ تفاوتهای‌ جنسیتی‌ از نظر میزان افسردگی‌ و اضطراب معنادار نبود. همچنین‌ یافته‌های به دست آمده گویای‌ وجود رابطۀ‌ منفی‌ بین‌ مدت‌ زمان‌ اقامت‌ در دبیرستان شبانه‏روزی‌ و افسردگی‌ دانش‌آموزان‌ نابینا بود. نتیجه‌گیری: نظر به این که میزان افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان مورد مطالعه در موقعیت‌های آموزشی روزانه و شبانه‌روزی به طور معناداری متفاوت بود، بنابراین از نتایج این پژوهش می‌توان برای ارتقای سلامت روانی آنان استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، دانش‌‌آموزان با آسیب بینایی، موقعیت آموزشی
متن کامل [PDF 198 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beh-Pajooh A, Ghasem Zade S, Khaje Hosseini H. Comparison of Depression and Anxiety of Students with Visual Impairment in Daily and Residential Educational Settings. JOEC. 2018; 17 (3) :41-52
URL: http://joec.ir/article-1-569-fa.html

به‌پژوه احمد، قاسم زاده سوگند، خواجه حسینی حمدالله. مقایسۀ افسردگی‌ و اضطراب‌ دانش‌آموزان‌ با آسیب بینایی در موقعیت‌های‌ آموزشی روزانه‌ و شبانه‌‌روزی‌. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :41-52

URL: http://joec.ir/article-1-569-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647