1- دانشگاه رازی 2- دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، 3- دانشگاه تهران
چکیده: (3102 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش: 50 درصد از متن، تصاویر، عکس و پرسشهای هر کتاب، بهعنوان نمونهمورد مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد، برای تعیین میزان درگیری دانشآموز با محتوای منتخب از کتاب درسی فارسی از الگوی ویلیام رومی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان از آن است که میزان درگیری دانشآموز با متن، در پایه چهارم، پنجم و ششم بهترتیب (0، 0 و 005/0)؛ میزان درگیری دانشآموز با عکس و تصاویر بهترتیب (45/1، 17/0 و 5/0) و میزان درگیری دانشآموز با پرسشها بهترتیب (49/0، 58/0و 1/1) بود. نتیجهگیری: درمجموع میتوان نتیجه گرفت که کتابهای درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی از لحاظ متن جزء کتابهای غیرفعال و از لحاظ پرسشها جزء کتابهای فعال محسوب میشوند. همچنین از لحاظ عکس و تصاویر کتابهای پایه چهارم و پنجم غیرفعال و کتاب پایه ششم فعال است.
Content Analysis of Farsi Textbooks for Second Period of Elementary School Students with Intellectual Disability Based on William Rummy’s Technique. JOEC 2020; 20 (3) :98-89 URL: http://joec.ir/article-1-516-fa.html
مرادی آسیه، تازیکی طیبه، قاسم زاده سوگند. تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی براساس الگوی ویلیام رومی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :98-89