[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 16-6 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران
مصطفی نچواک*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4090 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق تعیین سوء‌تغذیه در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران و همچنین بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیه‌ای این دسته از دانش‌آموزان بوده است. به همین منظور 10% از جمیعت دانش‌آموزی تعدادی از مراکز آموزش استثنایی ویژه کودکان کم‌توان ذهنی که از نظر جغرافیایی در نقاط مختلف شهر تهران قرار داشته‌اند، به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شدند. مقادیر مربوط به انسان‌سنجی جسمانی (تن‌سنجی) دانش‌آموزان براساس روش استاندارد در مدارس تعیین شد، آنگاه با استفاده از نرم‌افزار EPI و به منظور مشخص شدن وضعیت سوء‌تغذیه، داده‌ها مورد پردازش قرار گرفت. در این پژوهش از معدل ثلث اول به عنوان شاخص تعیین وضعیت تحصیلی استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان داد که 3/43% از دانش‌آموزان دچار سوء‌تغذیه زمان گذشته و 3/30% دچار سوء‌تغذیه زمان حال بودند. 8/18% از دانش‌آموزان نیز به نوعی چاق و یا دچار اضافه وزن بودند. از نظر آماری اختلاف میانگین معدل ثلث اول دانش‌آموزانی که مبتلا به سوء‌تغذیه زمان گذشته بودند، با آنهایی که از این نظر سالم بودند، معنی‌دار بود (01/0 P<). در پایان با توجه به معیار جهانی که توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده می‌توان ابتلا به سوء‌تغذیه را بعنوان یکی از مشکلات مهم بهداشتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران معرفی نمود.

 
واژه‌های کلیدی: سوء تغذیه، کم‌توان ذهنی، وضعیت تحصیلی، تن‌سنجی
متن کامل [PDF 258 kb]   (948 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nachvak M. The Relationship between Academic Achievement and Nutritional Status in Mentally Retarded Students of Tehran. JOEC 2001; 1 (1) :6-16
URL: http://joec.ir/article-1-510-fa.html

نچواک مصطفی. ارتباط وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (1) :6-16

URL: http://joec.ir/article-1-510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710