انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی
|
سعید حسن زاده*1 ، اصغر مینایی1  |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (8278 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون رشد زبان، روی نمونهای با حجم 1235 نفر (626 پسر و 609 دختر) از کودکان 0-4 (4 سال تمام) تا 11-8 (8 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونهبرداری چند مرحلهای انتخاب شدند، اجرا گردید. آزمون TOLD-P:3 مشتمل بر 9 خرده آزمون (6 خرده آزمون اصلی و 3 خرده آزمون تکمیلی) است. علاوه بر این، از ترکیب نمرات خرده آزمونهای اصلی، 6 نمره مرکب نیز به دست میآید. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون ابتدا دستورالعمل اجرایی و گویههای آزمون به زبان فارسی ترجمه شد. آنگاه با توجه به ویژگیهای نحوی، معنی شناختی و واجشناختی زبان فارسی و با مدنظر قرار دادن مبانی نظری آزمون، بسیاری از گویهها مجدداً طراحی گردید. با اجرای مراحل پیش تجربی و تجزیه و تحلیل دادهها بر پایه مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده آزمونها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده آزمونها و ترکیبها با استفاده از روش آزمون-بازآزمون به دست آمد. ضرایب آلفا برای ترکیبها (نمرات مرکب) با استفاده از فرمول گیلفورد که برای برآورد آلفای نمرات مرکب طراحی شده است، به دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده آزمونها و ترکیبها با استفاده از روشهای مناسب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارتهای زبانی کودکان فارسی زبان تهران به دست میدهد. ادامه این پژوهش در این شماره ارائه میگردد. |
|
واژههای کلیدی: هنجاریابی، زبان دریافتی، زبان بیانی، اعتباریابی، رواسازی |
|
متن کامل [PDF 449 kb]
(2014 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|