مقایسه حافظه کوتاه مدت در دانشآموزان حسابنارسا و عادی
|
مژگان رمضانی*1 ، مرجان فرضی گلفزانی2  |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- کارشناس سنجش و اندازه گیری |
|
چکیده: (3991 مشاهده) |
برخی پژوهشگران، حافظه کوتاه مدت را به عنوان یکی از فرایندهای شناختی مورد توجه قرار میدهند که بر مبنای آن میتوان طبقهبندی زیرگروههای فرعی ناتوانیهای خاص یادگیری را معتبر ساخت. در همین راستا، این پژوهش با هدف بررسی حافظه کوتاه مدت در دانشآموزان حساب نارسا و عادی پایه پنجم انجام شد. هریک از گروهها شامل 15 آزمودنی دختر و 15 آزمودنی پسر بود. ابزار به کار بسته، فهرست وارسی تشخیصی (DSMIV)، آزمون ریاضیات ایران کیمت و آزمون شکل پیچیده ری (کپی و باز پدیدآوری) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده نشان داد که کارکرد آزمودنیهای حساب نارسا در آزمون حافظه ضعیفتر از کارکرد آزمودنیهای عادی است. افزون بر آن بین کارکرد دختران حساب نارسا با پسران حساب نارسا در حافظه کوتاه مدت دیداری تفاوت معناداری وجود داشت و این تفاوت حاکی از برتری کارکرد حافظه دختران حساب نارساست. |
|
واژههای کلیدی: حافظه کوتاه مدت دیداری، ناتوانیهای خاص یادگیری، حسابنارسایی |
|
متن کامل [PDF 384 kb]
(908 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/3/1 | پذیرش: 1381/3/1 | انتشار: 1381/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|