[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 97-110 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کنش‌‌های اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، آزمون برج لندن و خطا‌های محاسباتی در کودکان مبتلا به اختلال حساب نارسایی تحولی و کودکان بهنجار
هادی تقی زاده، دکتر امان الله سلطانی، دکتر حمدالله منظری* ، دکتر زهرا زین الدینی میمند
استادیار دانشگاه آزاد مشهد
چکیده:   (3886 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش در گام نخست مقایسه کنش‌‌های اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، توانایی برنامه‌ریزی و سازمان دهی، در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال حساب- نارسایی تحولی و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 96- 95 تشکیل دادند. از این جامعه دو گروه 16 نفری به عنوان نمونه به روش سهمیه ای در دسترساز بین دانش‌آموزان مشغول به تحصیل ناحیه 2 مشهد انتخاب شدند. گروه اول شامل 16 دانش‌آموز حساب- نارسا بر اساس فهرست وارسی تشخیصی اختلال ریاضی- IV DSM، تست هوش ریون رنگی کودکان و مصاحبه بالینی ، برگزیده شدند . گروه دوم شامل 16 دانش‌آموز بهنجار از همان کلاس‌ها انتخاب شدند. سپس خطای محاسبه از طریق آزمون استاندارد شده حساب شلو (دارای سه مؤلفه فهم عدد، تولید عدد و محاسبه عدد) و کنش‌های اجرایی با آزمون‌های حافظه کاری دیداری- فضایی بلوک‌های تپنده کورسی و برج لندن سنجیده شدند. نتایج حاصل با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که توانایی حافظه کاری دیداری- فضایی کودکان مبتلا به حساب- نارسایی تحولی به طور معناداری کمتر از کودکان بهنجار بود. در مورد کنش‌های برنامه‌ریزی و سازمان دهی تفاوت معناداری پیدا نشد. رابطه بین برخی مؤلفه‌‌های کنش اجرایی برنامه‌ریزی و سازمان دهی با نمره درصد خطا معنادار بود. همچنین از سه مؤلفه آزمون حساب، فهم عدد و تولید عدد در دو گروه تفاوت معناداری با هم داشتند. نتیجه‌گیری: به طور کلی کنش‌های اجرایی در مفهوم جدید حساب- نارسایی تحولی به میزان اختلال ریاضیات مؤثر نیستند. همچنین کنش اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی به عنوان عامل تأثیر گذار در این اختلال محسوب می‌شود و بهبود کلی این کنش در رفع خطا‌ها مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: اختلال حساب نارسایی تحولی، کنش‌‌های اجرایی، حافظه کاری دیداری-فضایی، برج لندن.
متن کامل [PDF 257 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Comparison of Visual-Spatial Working Memory Executive Functions, Tower of London Test, and Computational Errors in Children with Developmental Dyscalculia and Normally Developing Children . JOEC. 2018; 17 (3) :97-110
URL: http://joec.ir/article-1-490-fa.html

تقی زاده هادی، سلطانی امان الله، منظری حمدالله، زین الدینی میمند زهرا. مقایسه کنش‌‌های اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، آزمون برج لندن و خطا‌های محاسباتی در کودکان مبتلا به اختلال حساب نارسایی تحولی و کودکان بهنجار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (3) :97-110

URL: http://joec.ir/article-1-490-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742