این تحقیق به منظور بررسی شیوع اختلال ویژه اکتساب (حساب نارسایی) در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 80-79 انجام شد. گروه نمونه 4341 دانشآموز (21625 پسر و 2179 دختر) پایههای چهارم و پنجم بودند که از پنج موقعیت جغرافیایی شمال غرب (منطقه 5)، مرکز (مناطق 11 و 12)، شرق (منطقه 14)، جنوب غرب (منطقه 17)، جنوب (مناطق 16 و 19) به روش خوشهای انتخاب شدند، از هریک از مناطق 4 آموزشگاه دخترانه و 4 آموزشگاه پسرانه به طور تصادفی انتخاب شدند. با اجرای فهرست وارسی تشخیصی 112 نفر از دانشآموزان شناسایی شدند. با توجه به ماهیت ناتوانیهای خاص یادگیری و به منظور حذف دانشآموزانی که بهره هوشی آنها زیرمیانگین بود، مقیاس هوش ویسک – آر (هنجار شیراز) و به منظور تعیین سطح کارکرد آزمودنیها در درس ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی ایران – کیمت بکار بسته شد و بر همین مبنا تعداد 71 دانشآموز شناسایی شدند. نتایج براساس فرمول پیشنهادی کرک نشان داد که: شیوع حساب نارسایی در میان دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مدارس ابتدایی به ترتیب 47/1% و 77/1% است. شیوع حساب نارسایی با ملحوظ کردن نتایج آزمونهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی 63/1% است. شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایه پنجم و در دانشآموزان دختر بیشتر است
Ramezani M. A Study on the Prevalence of Dyscalculia in Fourth and Fifth Grade Students of Tehran. JOEC 2002; 2 (3) :287-306 URL: http://joec.ir/article-1-488-fa.html
رمضانی مژگان. میزان شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (3) :287-306