بررسی سلامت روانی مادران دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری
|
الهه محمد اسماعیل*1 ، حکیمه سادات موسوی1  |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (4878 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر بررسی سلامت روانی مادران کودکان دارای اختلالات رفتاری است. در این تحقیق تعداد 243 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلالات رفتاری مدارس ابتدایی و راهنمایی مناطق نوزده گانه شهر تهران به همراه فرزندانشان مورد بررسی قرار گرفتند. مادران دانشآموزان پس از مصاحبه روانپزشکی و تشخیص اختلالات رفتاری فرزندشان، پرسشنامه سلام عمومی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان را تکمیل نمودند. ابزارهای بکارگرفته شده پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی، پرسشنامه علائم مرضی کودکان و مصاحبه روانپزشک بود. نتایج یافتههای آماری نشان داد که: 1) 61 درصد از مادران کدکان مبتلا به اختلالات رفتاری کودکان آنها به این شرح است: اختلا ل بیش فعالی- نقص توجه 69٪؛ اختلال افسردگی 60٪؛ اختلال بی اعتنایی مقابلهای، 72٪؛ اختلال وسواس فکری- عملی، 50٪؛ اختلال تیک، 72٪ اختلال شب ادراری، 66٪؛ اختلال اضطرابی، 54٪؛ اختلال هراس اجتاعی، 44٪؛ اختلال هراس خاص، 50٪ اختلال اضطراب فراگیر، 67٪؛ اختلال اضطراب جدایی، 48٪؛ 2) بین خرده آزمونهای چهارگانه (علائم جسمانی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی) سلامت عمومی مادران کودکان دارای اختلالات بیش فعالی- نقص توجه، افسردگی، اختلالات اضطرابی، بی اعتنایی مقابلهای، وسواس فکری- عملی و اختلال شب ادراری تفاوت معناداری وجود دارد، بطوری که بالاترین میانگین در سالمت روانی مادران در چهار خرده آزمون در تمام اختلالات مورد بررسی به استثنای اختلال شب ادراری، متعلق به حیطه عملی همبستگی معنی داری وجود دارد، ولی بین سلامت روان مادران و اختلال بیش فعالی نقص توجه و اختلال تیک تفاوت معناداری مشاهده نشد. |
|
واژههای کلیدی: سلامت روانی، اختلالات رفتاری |
|
متن کامل [PDF 277 kb]
(1096 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/12/20 | پذیرش: 1382/5/29 | انتشار: 1382/6/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|