[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 77-86 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم
سونیا درویشی، دکتر فلور خیاطان*
استادیار خوراسگان اصفهان
چکیده:   (354 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم انجام شد. روش: در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان دارای اتیسم از 60 نفر کل جامعه به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی گروهی 90 دقیقه‌ای شرکت کرد و گروه گواه هیج مداخله‌ای دریافت ننمود. اثربخشی این درمان در 3 دوره پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری توسط پرسش‌نامه‌های شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی جهانی ریف سنجیده شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم اثربخش است، آموزش در دوره پیگیری نیز پایدار بود.
واژه‌های کلیدی: آموزش شفقت نسبت به خود، اتیسم، شادکامی، کیفیت زندگی.
متن کامل [PDF 209 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

daroshi S, khayatan F. Effects of Self-Compassion on the Quality of Life and Happiness of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder . JOEC. 2018; 17 (4) :77-86
URL: http://joec.ir/article-1-431-fa.html

درویشی سونیا، خیاطان فلور. اثر آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :77-86

URL: http://joec.ir/article-1-431-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742