هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم انجام شد. روش: در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان دارای اتیسم از 60 نفر کل جامعه بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی گروهی 90 دقیقهای شرکت کرد و گروه گواه هیج مداخلهای دریافت ننمود. اثربخشی این درمان در 3 دوره پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی جهانی ریف سنجیده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم تأثیر دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم اثربخش است، آموزش در دوره پیگیری نیز پایدار بود.
daroshi S, khayatan F. Effects of Self-Compassion on the Quality of Life and Happiness of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
. JOEC 2018; 17 (4) :77-86 URL: http://joec.ir/article-1-431-fa.html
درویشی سونیا، خیاطان فلور. اثر آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :77-86