[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 113-128 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد آموزش بسط طرحواره برای ترمیم آسیب‌های حل مسئله داستانی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در پایه دوم ابتدایی
سارا دازی، دکتر پروین کدیور* ، دکتر محمد حسین عبداللهی، دکتر حمید رضا حسن آبادی
استاد تمام دانشگاه خوارزمی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
چکیده:   (330 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه ارزیابی کارایی آموزش بسط طرحواره برای بهبود مهارت‌های حل مسئله داستانی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در پایه دوم ابتدایی بود. روش: در این پژوهش شبه‌آزمایشی 8 دانش‌آموز دارای اختلال ریاضی (نمره برش زیر 85 در آزمون ریاضی کی‌مت و بالای چارک اول در 5 خرده‌آزمون آزمون خواندن نما و نمره بهره هوشی در دامنه نرمال (بالاتر از 85)) به صورت انفرادی در آموزش بسط طرحواره (به کمک برنامه ریاضی دزدان دریایی شرکت کردند. دانش‌آموزان گروه کنترل (8 دانش‌آموز) نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. برنامه ریاضی «دزدان دریایی» با هدف بهبود مهارت‌های حل مسئله داستانی بر مهارت‌های بنیادین ترکیب‌های عددی، محاسبات روندی و جبر تمرکز دارد. این آموزش به مدت 5 هفته و در هر هفته به صورت سه جلسه 20 تا 30 دقیقه‌ای به صورت انفرادی برای دانش‌آموزان گروه مداخله ارائه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر کارایی آموزش بسط طرحواره را نشان داد. عملکرد دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در حل مسئله داستانی(66/0= 2ŋ در برابر 02/0= 2ŋ)، محاسبات روندی (در جمع 87/0= 2ŋ و در تفریق 97/0= 2ŋ) در برابر گروه کنترل (جمع 25/0= 2ŋ و تفریق 16/0= 2ŋ) و جبر (78/0= 2ŋ در برابر 28/0= 2ŋ) تفاوت معناداری با عملکرد دانش‌آموزان گروه کنترل دارد. نتیجه‌گیری: آموزش بسط طرحواره اصول مداخله مؤثر برای دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی را مورد توجه قرار داده است و نتایج مطالعه کارایی آن را در بهبود آسیب‌های اصلی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی نشان داده است. بنابراین می‌تواند در آموزش ریاضی برای این گروه از دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال ریاضی، آموزش بسط طرحواره، برنامه آموزشی معتبر، مسئله داستانی
متن کامل [PDF 287 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dazy S, kadivar P, abdollahi M H, hassanabadi H. Applying Schema-Broadening Instruction to Remediate Word Problem Deficits among Second-Grade Students with Dyscalculia. JOEC. 2018; 17 (4) :113-128
URL: http://joec.ir/article-1-399-fa.html

دازی سارا، کدیور پروین، عبداللهی محمد حسین، حسن آبادی حمید رضا. کاربرد آموزش بسط طرحواره برای ترمیم آسیب‌های حل مسئله داستانی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در پایه دوم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (4) :113-128

URL: http://joec.ir/article-1-399-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742