[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 112-97 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط دست‌نویسی با حس حرکت در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
فاطمه هداوندخانی*1 ، هادی بهرامی1 ، فاطمه بهنیا1 ، مژگان فرهبد2 ، مسعود صالحی3
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- ‌پژوهشکده کودکان استثنایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (4448 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دست‌نویسی با حس حرکت در دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی است. روش: 126 کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه‌های اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، دراین پژوهش شرکت کردند برای همه دانش‌آموزان چک لیست دست‌نویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد. یافته‌ها: آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد بین دست‌نویسی با حس حرکت رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (305/0 =r و 001/0>p). همچنین حس حرکت با سرعت دست‌نویسی رابطه منفی معنی‌دار دارد (202/0- =r و 024/0>p).  حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنی‌دار ندارد نتیجه‌گیری: وجود ارتباط بین حس حرکت با دست‌نویسی و سرعت دست‌نویسی و نیز بعضی مقوله‌های دست‌نویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان می‌دهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دست‌نویسی دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی باید برنامه‌های درمانی در زمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.

واژه‌های کلیدی: حس حرکت، دست‌نویسی، دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1251 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/9/25 | پذیرش: 1386/1/15 | انتشار: 1386/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadavandkhani F, Bahrami H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. Relationship between Kinesthesia and Handwriting in Students with Mentally Retardation. JOEC 2007; 7 (1) :97-112
URL: http://joec.ir/article-1-389-fa.html

هداوندخانی فاطمه، بهرامی هادی، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. ارتباط دست‌نویسی با حس حرکت در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (1) :97-112

URL: http://joec.ir/article-1-389-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710