1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی 3- دانشگاه تهران
چکیده: (4448 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دستنویسی با حس حرکت در دانشآموزان کم توانذهنی است. روش: 126 کمتوانذهنی آموزشپذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایههای اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، دراین پژوهش شرکت کردند برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد. یافتهها: آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد بین دستنویسی با حس حرکت رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (305/0 =r و 001/0>p). همچنین حس حرکت با سرعت دستنویسی رابطه منفی معنیدار دارد (202/0- =r و 024/0>p). حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنیدار ندارد نتیجهگیری: وجود ارتباط بین حس حرکت با دستنویسی و سرعت دستنویسی و نیز بعضی مقولههای دستنویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان میدهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دستنویسی دانشآموزان کم توانذهنی باید برنامههای درمانی در زمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.
Hadavandkhani F, Bahrami H, Behnia F, Farahbod M, Salehi M. Relationship between Kinesthesia and Handwriting in Students with Mentally Retardation. JOEC 2007; 7 (1) :97-112 URL: http://joec.ir/article-1-389-fa.html
هداوندخانی فاطمه، بهرامی هادی، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. ارتباط دستنویسی با حس حرکت در دانشآموزان کمتوانذهنی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (1) :97-112