[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 186-169 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظم‌بخشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نابینا
غلامعلی افروز1 ، قوام ملتفت*1 ، شهلا البرزی2 ، مسعود غلامعلی لواسانی1 ، عباسعلی حسین خانزاده1 ، سمیه سادات ساداتی1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4299 مشاهده)

هدف: در پژوهش حاضر هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای خود نظم‌بخشی بر عملکرد درسی در دانش‌آموزان نابینا است. روش: بدین منظور کل جامعه دانش آموران نابینا (120 نفر) سال اول متوسطه مدرسه نابینایان شوریده شیراز انتخاب شدند و به تصادف آنها به دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند.پرسشنامه‌های راهبردهای  انگیزشی و یادگیری پینتریچM-S-L-Q) (و آزمون زیست‌شناسی به عنوان پیش‌آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش هشت جلسه درطول یک ماه آموزش مهارتهای خودنظم‌بخشی دریافت کردند. درطول این دوره، گروه کنترل هیچ  آموزشی دریافت نکردند. پس از خاتمه دوره آموزش مجدداً آزمون MSLQ و آزمون درس زیست‌‌شناسی برای دو گروه اجرا شد. برای بررسی تأثیر پایداری آموزش پس از یک ماه فرم موازی آزمون درس زیست شناسی برای دو گروه به عمل آمد .برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تفاوت معناداری را در نمره مهارتهای خودنظم بخشی و درس زیست‌شناسی برای دو گروه نشان داد. بدین صورت که گروه آزمایش در دو آزمون عملکرد بهتری داشتند و در درس زیست‌شناسی بعد از گذشت یک ماه باز این برتری را حفظ کرده بودند. نتیجه‌گیری: گروه آزمایش عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در یادگیری خود نظم بخشی و درس زیست‌شناسی نشان دادند.

واژه‌های کلیدی: خودنظم‌بخشی، راهبردهای انگیزشی، دانش‌آموزان نابینا، عملکرد تحصیلی، آزمون زیست‌شناسی
متن کامل [PDF 215 kb]   (1742 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/9/22 | پذیرش: 1386/3/2 | انتشار: 1386/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrooz G, Moltafet G, Alborzi S, Gholamali Lavasani M, Hossein Khanzadeh A, Sadati S S. Effects of Training Self-regulation Skills on Academic Performance among High School Students with Vision Loss. JOEC 2007; 7 (2) :169-186
URL: http://joec.ir/article-1-381-fa.html

افروز غلامعلی، ملتفت قوام، البرزی شهلا، غلامعلی لواسانی مسعود، حسین خانزاده عباسعلی، ساداتی سمیه سادات. اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظم‌بخشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نابینا . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (2) :169-186

URL: http://joec.ir/article-1-381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710