[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 142-123 برگشت به فهرست نسخه ها
توصیف زبان‌شناختی خطا‌های املایی دانش‌‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر
آتوسا رستم بیک تفرشی*1 ، احمد رمضانی2
1- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4213 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به بررسی خطا­های املایی دانش­آموزان کم توان ذهنی پایه تحصیلی سوم ابتدایی تا اول حرفه­ای در دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه شهر تهران می­پردازد. روش: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و آزمودنی­ها به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند. به این ترتیب از میان مدرسه­های شهر تهران 2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده 4 قصه تصویری متشکل از تصویر­های مرتبط با هم است. از آزمودنی­ها به صورت انفرادی خواسته شد برای تصویری که می­بینند داستانی بنویسند. یافته‌ها: نخست داده­ها (در مجموع 2407 بند و 10861 واژه) مورد تحلیل قرار گرفت و سپس خطاهای نوشتاری دانش آموزان استخراج و 518 مورد خطای نوشتاری مشاهده شده بر مبنای فرایند­های زبان­شناختی (از منظر آوایی، واجی و خطی) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتیجه‌گیری: فراوانی خطاهای نوشتاری چهار فرایند اصلی نویسه­ها به ترتیب عبارتند از: حذف (36 درصد)، کاربرد اشتباه نویسه­ها (32 درصد) و افزایش (24 درصد) و قلب (8 درصد).

واژه‌های کلیدی: خطاهای نوشتاری، کم‌توانی ذهنی، حذف، کاربرد اشتباه حروف، افزایش
متن کامل [PDF 457 kb]   (2928 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/7/1 | پذیرش: 1389/3/31 | انتشار: 1389/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostambeik Tafreshi A, Ramezani Vasookolaee A. A Linguistic Description on Spelling Errors in Students’ with Intellectual Disabilities. JOEC 2010; 10 (2) :123-142
URL: http://joec.ir/article-1-282-fa.html

رستم بیک تفرشی آتوسا، رمضانی احمد. توصیف زبان‌شناختی خطا‌های املایی دانش‌‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر . فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (2) :123-142

URL: http://joec.ir/article-1-282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710