1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (5192 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارتهای ادراک دیداری-فضایی و حافظه دیداری دانشآموزان با مشکلات حساب در مقطع ابتدایی شهر تهران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی بود واز طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد.جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با مشکلات حساب ونمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان با مشکلات حساب کلاس سوم مقطع ابتدایی که به مرکز اختلالات یادگیری شهرتهران مراجعه کردند، بود که در سه گروه نقاشی، سفال و کنترل قرار داده شدند و برای جمعآوری دادهها از آزمون آندره ری استفاده گردید. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدل آماری تحلیل کواریانس و روشهای آمار توصیفی نشان داد که تفاوت بین سه گروه نقاشی، سفال و کنترل در زمینه افزایش ادراک دیداری-فضایی و حافظه دیداری معناداراست. نتیجهگیری: آموزش نقاشی و سفال میتواند در بهبود ادراک دیداری- فضایی و حافظه دیداری دانشآموزان با مشکلات حساب مؤثر باشد.
Moghadam K, Estaki M, Saadat M, Koshki S. The Effect of Painting and Clay Education on Improvement of Visual-Spatial Perception and Visual Memory Skills in Dyscalculic Students . JOEC 2011; 11 (2) :141-150 URL: http://joec.ir/article-1-243-fa.html
مقدم کاوه، استکی مهناز، سعادت مهرناز، کوشکی شیرین. تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارتهای ادراک دیداری- فضایی و حافظه دیداری دانشآموزان با مشکلات حساب. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :141-150