1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی . 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- آموزش کودکان استثنایی
چکیده: (4255 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، بر آن است که تاثیر استفاده از گفتار نشانهای فارسی را بر توانایی ادراک گفتار کودکان با آسیب شنوایی دبستانی شهر تهران ارزیابی کند. روش: این مطالعه به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای 16 کودک به عنوان نمونه از بین دانشآموزان 9 تا 12 ساله با آسیب شنوایی عمیق شهر تهران انتخاب شدند. 8 کودک به عنوان گروه آزمایش در یک دوره آموزشی فشرده گفتار نشانهای 5 ماهه، هر روزه قرار گرفتند. این گروه با 8 کودک با آسیب شنوایی عمیق دیگر به عنوان گروه کنترل همتاسازی شدند. آزمون ادراک شنیداری(APT-HI) برای هر دو گروه در پیشآزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری، مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از طرح اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که استفاده از گفتار نشانهای سبب بهبود چشمگیر ادراک گفتاری گروه آزمایش شده است (05/0p<). اما تفاوت معناداری بین میانگین نمرات درک گفتاری گروه کنترل در سه موقعیت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تاثیر استفاده از گفتار نشانهای فارسی بر بهبود توانایی ادراک گفتار کودکان با آسیب شنوایی است.
Movallali G, Afrooz G A, Hassanzadeh S, Malakooti B, Abdollahzadeh Rafi M. Speech Perception by Students with Profoundly Hearing Impairment: The Role of Persian Cued Speech. JOEC 2012; 11 (4) :335-342 URL: http://joec.ir/article-1-212-fa.html