1- دانشگاه تبریز 2- دانشگاه ملی تبریز 3- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملی تبریز، تبریز، ایران 4- استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (3 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه درمانی یکپارچه مبتنی بر تعامل والد-کودک، آموزش والدین و تابآوری خانواده بر نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش: این پژوهش کاربردی با روش شبهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کودکان اوتیسم پنجتا هشت ساله، با عملکرد بالا، دارای گفتار و زبان، ساکن تهران 1403 بودند که پس از فراخوان در فضای مجازی ثبتنام کرده و به صورت تصادفی در هر گروه پانزده نفر قرار گرفتند. گروه آزمایش و والدین آنها هشت جلسه از این برنامه را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارها آزمون نظریه ذهن استرمن (TOM) و پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) بودند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 نشان داد که میانگین نمرههای نظریه ذهن در گروه آزمایش افزایش و میانگین مشکلهای کارکردهای اجرایی کاهش یافته است. نتیجهگیری: برنامه درمانی یکپارچه مبتنی بر تعامل والد-کودک، آموزش والدین و تابآوری خانواده در بهبود نظریه ذهن و کاهش مشکلهای کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا مؤثر است.
Babapour Kheiroddin J, Shokoohirad M, Zarean M, Alilo M M. The Efficiency of an integrated treatment program based on parent-child interaction, parent education, and family resilience on the theory of mind and executive functions of children with high-functioning autism spectrum disorder. JOEC 2025; 25 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-2035-fa.html
باباپور خیرالدین جلیل، شکوهیراد مریم، زارعان مصطفی، علیلو مجیدمحمود. اثربخشی برنامه درمانی تلفیقی مبتنی بر تعامل والد کودک، آموزش به والدین و تابآوری خانواده بر نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :69-82