[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 82-69 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه درمانی تلفیقی مبتنی بر تعامل‌ والد کودک، آموزش به والدین و تاب‌آوری خانواده بر نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا
جلیل باباپور خیرالدین1 ، مریم شکوهی‌راد*2 ، مصطفی زارعان3 ، مجیدمحمود علیلو4
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه ملی تبریز
3- استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملی تبریز، تبریز، ایران
4- استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (3 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه درمانی یکپارچه مبتنی بر تعامل والد-کودک، آموزش والدین و تاب‌آوری خانواده بر نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش: این پژوهش کاربردی با روش شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کودکان اوتیسم پنج تا هشت ساله، با عملکرد بالا، دارای گفتار و زبان، ساکن تهران 1403 بودند که پس از فراخوان در فضای مجازی ثبت‌نام کرده و به صورت تصادفی در هر گروه پانزده نفر قرار گرفتند. گروه آزمایش و والدین آنها هشت جلسه از این برنامه را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارها آزمون نظریه ذهن استرمن (TOM) و پرسشنامه رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) بودند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 نشان داد که میانگین نمره‌های نظریه ذهن در گروه آزمایش افزایش و میانگین مشکل‌های کارکردهای اجرایی کاهش یافته است. نتیجه‌گیری: برنامه درمانی یکپارچه مبتنی بر تعامل والد-کودک، آموزش والدین و تاب‌آوری خانواده در بهبود نظریه ذهن و کاهش مشکل‌های کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا مؤثر است.

 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، نظریه ذهن، کارکردهای اجرایی
متن کامل [PDF 497 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/22 | پذیرش: 1404/6/4 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babapour Kheiroddin J, Shokoohirad M, Zarean M, Alilo M M. The Efficiency of an integrated treatment program based on parent-child interaction, parent education, and family resilience on the theory of mind and executive functions of children with high-functioning autism spectrum disorder. JOEC 2025; 25 (2) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-2035-fa.html

باباپور خیرالدین جلیل، شکوهی‌راد مریم، زارعان مصطفی، علیلو مجیدمحمود. اثربخشی برنامه درمانی تلفیقی مبتنی بر تعامل‌ والد کودک، آموزش به والدین و تاب‌آوری خانواده بر نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :69-82

URL: http://joec.ir/article-1-2035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725