[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 84-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی درمان پکس و لگودرمانی بر میزان مهارت اجتماعی،رفتار های تکراری و مشکلات رفتاری در کودکان اتیسم خفیف
مهدیه امیرپور طرقی*1 ، آتنا اصفهانی خالقی1
1- دانشگاه آزاد ملارد
چکیده:   (11 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان پکس و لگو درمانی بر میزان مهارت اجتماعی، رفتارهای تکراری و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم خفیف در سال 1402 انجام شد.  روش: با توجه به هدف کاربردی پؤوهش، روش ان نیمه ازمایشی با طرح دو گروه آزمایش است و جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان دختر و پسر 2 تا 7 ساله با اختلالات اتیستیک خفیف شهر تهران کلینیک شایان در سال 1402 است که از بین آنان 30 نفر از اعضای نمونه به شیوه در دسترس و با توجه به معیارهای ورود و خروج مطالعه و انتخاب  و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش لگو و پکس درمانی (هر گروه 15 نفر) دسته بندی شدند برای گروه لگو درمانی 12 آموزش  اجرا گردید و در گروه پکس درمانی درمانی 25 آموزش  اجرا گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که لگو درمانی و پکس درمانی  بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش رفتارهای تکراری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم خفیف موثر است و تنها بر مشکلات رفتاری آنان موثر نبوده است از طرفی درمان لگو درمانی بر تقلیل رفتارهای قالبی و تکراری  در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در مقایسه با پکس درمانی اثربخش تر بود  و دو روش درمانی یاد شده تفاوتی در میزان کاهش مشکلات رفتاری و  مهارت های اجتماعی با یکدیگر نداشته اند.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: لگو درمانی، پکس درمانی، رفتارهای تکراری، مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم خفیف
متن کامل [PDF 380 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/5 | پذیرش: 1404/9/4 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirpoor Targhi M, Esfahani Khaleghi A. Comparing the effectiveness of Pecs therapy and lego therapy on social skills, repetitive behaviors, and behavioral problems in children with mild autism.. JOEC 2025; 25 (3) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-2026-fa.html

امیرپور طرقی مهدیه، اصفهانی خالقی آتنا. مقایسه اثر بخشی درمان پکس و لگودرمانی بر میزان مهارت اجتماعی،رفتار های تکراری و مشکلات رفتاری در کودکان اتیسم خفیف. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :71-84

URL: http://joec.ir/article-1-2026-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4732