هدف: در این مطالعه، اثر الگودهی ویدئویی فرد ماهر و خود الگودهی ویدئویی بر اکتساب یک مهارت ادراکی- حرکتی (پرتاب آزاد بسکتبال) در کودکان کمتوان ذهنی با هم مقایسه شدهاست. روش: شرکتکنندگان، 16 نفر از کودکان کمتوان ذهنی مقطع ابتدایی بودند که پس از برگزاری پیش آزمون، در دو گروه الگودهی ویدئویی و خود الگودهی ویدئویی قرار گرفتند. گروههای آزمایشی در 10 جلسه مداخله شرکت کردند. در ابتدای تمام جلسات، گروه الگودهی ویدئویی، یک نوار ویدئویی از یک فرد ماهر و گروه خود الگودهی ویدئویی، نوار ویدئویی اجرای خود را تماشا کردند و سپس به تمرین فیزیکی مهارت میپرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال 15 کوششی با روش امتیازگذاری ایفرد (1966) برای ثبت عملکرد شرکتکنندگان استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس در اندازههای تکراری، نشان دهنده سودمندی دو روش الگودهی فرد ماهر و خود الگودهی ویدئویی است و بین عملکرد دو گروه در اکتساب مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0>p)؛ با این حال در تمام جلسات تمرینی، اجرای گروه خود الگودهی ویدئویی باثباتتر و بهتر بود. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که الگودهی ویدئویی، یک مداخله سودمند برای آموزش مهارت ورزشی به کودکان کمتوان ذهنی است.
Pirmoradian M, Movahedi A, Bahram A. A Comparative Study on the Effectiveness of Video Modeling and Video Self–modeling on Interventions on Learning of Basketball Free Throws in Children with Intellectual Disabilities. JOEC 2014; 14 (1) :49-56 URL: http://joec.ir/article-1-200-fa.html
پیرمرادیان محبوبه، موحدی احمدرضا، بهرام عباس. مقایسه اثر الگودهی ویدئویی و خود الگودهی ویدئویی بر اکتساب یک مهارت ادراکی- حرکتی در کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1393; 14 (1) :49-56