1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد
چکیده: (242 مشاهده)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش فرزندپروری مثبتنگر بر نیمرخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کمشنواانجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک کمشنوای 4 تا 10 سال شهر سبزوار در سال 1402 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه) که از جامعه آماری به شیوه دردسترس انتخاب شده و در گروههای آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی برنامه آموزش فرزندپروری مثبتنگر را دریافت کردند درحالیکه گروه گواه در فهرست انتظار قرارگرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها از مقیاس والد- کودک و پرسشنامههای تنظیم رفتاری هیجان و تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه مداخلهفرزندپروری مثبتنگر بر نیمرخ ارتباط مادر- کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کمشنوا تأثیر معناداری داشته است.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اطلاعات سودمندی را در ارتباط با مداخله آموزش فرزندپروری مثبتنگر برای مادران کودکان کمشنوا فراهم میکند. مراکز مشاوران و روانشناسان در مراکز توانبخشی شنوایی میتوانند برای بهبود نیمرخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کمشنوا از این مداخله بهره ببرند.
omidvar B, cheshmi A, bardideh M, kalantari J. The effectiveness of the positive parenting training program on the profile of mother-child relationship and the cognitive and behavioral regulation of emotion in mothers of hearing-impaired children.. JOEC 2025; 25 (1) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1987-fa.html
امیدوار بنفشه، چشمی علی، بردیده محمد رضا، کلانتری جلال. اثربخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت نگر بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :118-129