[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 129-118 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت نگر‌ بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا
بنفشه امیدوار*1 ، علی چشمی1 ، محمد رضا بردیده2 ، جلال کلانتری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد
چکیده:   (242 مشاهده)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش فرزند‌پروری مثبت­نگر بر نیم‌رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم‌شنوا انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک کم‌شنوای 4 تا 10 سال شهر سبزوار در سال 1402 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه) که از جامعه آماری به شیوه در‌دسترس انتخاب شده و در گروه­های آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه­ آزمایشی برنامه آموزش فرزند‌پروری مثبت­نگر را دریافت کردند در‌حالی‌که گروه گواه در فهرست انتظار قرارگرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده­ها از مقیاس والد- کودک و پرسشنامه­های تنظیم رفتاری هیجان و تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کواریانس چند‌متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 27 استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه مداخله فرزند‌پروری مثبت­نگر بر نیمرخ ارتباط مادر- کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم‌شنوا تأثیر معناداری داشته است.نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش اطلاعات سودمندی را در ارتباط با مداخله آموزش فرزند‌پروری مثبت­نگر برای مادران کودکان کم‌شنوا فراهم می­کند. مراکز مشاوران و روان‌شناسان در مراکز توانبخشی شنوایی می­توانند برای بهبود نیم‌رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم‌شنوا از این مداخله بهره ببرند.

شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: آموزش فرزندپروری مثبت‌نگر، نیم رخ ارتباط مادر– کودک، تنظیم رفتاری هیجان، تنظیم‌شناختی هیجان، کودکان کم‌شنوا
متن کامل [PDF 458 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/26 | پذیرش: 1404/4/9 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

omidvar B, cheshmi A, bardideh M, kalantari J. The effectiveness of the positive parenting training program on the profile of mother-child relationship and the cognitive and behavioral regulation of emotion in mothers of hearing-impaired children.. JOEC 2025; 25 (1) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1987-fa.html

امیدوار بنفشه، چشمی علی، بردیده محمد رضا، کلانتری جلال. اثربخشی برنامه آموزش فرزند پروری مثبت نگر‌ بر نیم رخ ارتباط مادر - کودک و تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران کودکان کم شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :118-129

URL: http://joec.ir/article-1-1987-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714