[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 44-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان با آسیب بینایی
سکینه محمدی کیا1 ، محمد عاشوری*1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3 مشاهده)
هدف: آسیب بینایی پیامدهای مختلفی دارد و می‌تواند بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی در دانش‌آموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر روش تحقیق یک پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی خراسان شمالی  بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مدارس این استان مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل ۳۰ دانش‌آموز دختر با آسیب بینایی ۱۴ تا ۱۸ ساله بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمان متمرکز بر شفقت در ۸ جلسه‌ ۹۰ دقیقه‌ای به گروه آزمایش آموزش داده شد ولی به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشد و در لیست انتظار ماندند. در پژوهش حاضر به‌منظور سنجش خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی به ترتیب از پرسش‌نامه تجدیدنظرشده جهت‌گیری زندگی و پرسش‌نامه تجدیدنظر شده مهارت‌های ارتباطی استفاده ‌شد. داده‌های پژوهش با روش آماری تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت تاثیر مثبت و معناداری بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان با آسیب بینایی داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان با آسیب بینایی می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از این مداخله برای این دانش‌آموزان اهمیت و ضرورت ویژه‌ای دارد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: آسیب بینایی، خوش‌بینی، درمان متمرکز بر شفقت، مهارت‌های ارتباطی.
متن کامل [PDF 563 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/17 | پذیرش: 1404/4/8 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadikia S, Ashori M. The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Optimism and Communication Skills of Students with Visual Impairment. JOEC 2025; 25 (2) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1966-fa.html

محمدی کیا سکینه، عاشوری محمد. اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر خوش‌بینی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان با آسیب بینایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :33-44

URL: http://joec.ir/article-1-1966-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725