[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 58-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر پریشانی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب بینایی
فرزانه بهزادی1 ، محمد عاشوری*1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5 مشاهده)

 چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر برنامه کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر پریشانی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب بینایی بود. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی به شیوه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان با آسیب بینایی شهر یاسوج می‌شد که ده نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس شهر یاسوج انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش ده‌نفری جایگزین شدند. برنامه کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور طی هشت جلسه به گروه آزمایش ارائه شد؛ درحالی‌که گروه کنترل تا پایان مرحله پیگیری هیچ درمانی را دریافت نکردند. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس لابیوند و لابیوند (۱۹۹۵) ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط در نسخه ۲۶ نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که برنامه کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بر افسردگی، اضطراب و استرس دانش‌آموزان با آسیب بینایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (۰۰۱/۰= P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، این نتیجه به دست آمد که درمان راه‌حل‌محور سبب بهبود پریشانی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب بینایی می‌شود و می‌توان از این برنامه در مدارس ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی استفاده نمود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: آسیب بینایی، پریشانی روان ‌شناختی، راه‌ حل محور
متن کامل [PDF 589 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/16 | پذیرش: 1404/9/2 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

behzadi F, Ashori M. Effect of a Short-Term Solution-Oriented Program on the Psychological Distress of Students with Visual Impairment. JOEC 2025; 25 (3) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1947-fa.html

بهزادی فرزانه، عاشوری محمد. تأثیر برنامه کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر پریشانی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب بینایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :47-58

URL: http://joec.ir/article-1-1947-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4732