[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 137-125 برگشت به فهرست نسخه ها
چالشهای آموزش خط بریل در آسیب‌دیدگان بینایی
وجیهه کریمی*1 ، لیلا شاهوردی شهرکی2
1- دانشگاه پیام نور
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (3 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل چالش­های آموزش خط بریل در دانش­آموزان با آسیب­بینایی انجام شد. روش: پژوهش حسب مفهوم و ماهیت، آمیخته بوده و از روش توصیفی بهره گرفته است. حوزه مورد مطالعه تمامی معلمان دوره ابتدایی مدارس استثنایی گروه نابینا استان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. مشارکت­کنندگان  با روش هدفمند گزینش و مورد مصاحبه نیمه­ساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه تا اشباع نظری داده­ها  با 19 نفر از معلمان انجام گرفت. به منظور تایید صحت و اعتماد­پذیری داده­های پژوهش، داده­ها حین جمع­آوری، تحلیل و در صورت نیاز مورد بازنگری و تکمیل مشارکت­کنندگان قرار ­گرفت. تحلیل داده­ها  به کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته­ ها:  حاصل تحلیل داده­ها، استخراج چالش­های پنج گانه فردی، خانوادگی، آموزشی، تکنولوژیک و فرهنگی- اجتماعی و ارائه راهکارهایی مبتنی بر چالش­های شناسایی­شده بود. نتیجه­ گیری: نتایج بیانگر آن بود که به منظور رفع چالشهای فراگیری خط بریل باید اقدامات چندگانه ای در حوزه آموزش فرد، خانواده و اجتماع، تقویت ارتباط مداوم و نزدیک بین مدرسه و خانواده، حمایت مادی و مالی خانواده­ها و مدارس، اصلاح روشها و برنامه­های آموزشی به کمک تکنولوژی­های نوین  صورت گیرد تا پیامدهای مطلوب حاصل شود. 

 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: بریل، آسیب دیدگان بینایی، چالش آموزش.
متن کامل [PDF 450 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/22 | پذیرش: 1404/6/26 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi V, shahverdi shahraki L. Challenges of braille education in the visually impaired. JOEC 2025; 25 (2) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1935-fa.html

کریمی وجیهه، شاهوردی شهرکی لیلا. چالشهای آموزش خط بریل در آسیب‌دیدگان بینایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :125-137

URL: http://joec.ir/article-1-1935-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725