هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل چالشهای آموزش خط بریل در دانشآموزان با آسیببینایی انجام شد. روش: پژوهش حسب مفهوم و ماهیت، آمیخته بوده و از روش توصیفی بهره گرفته است. حوزه مورد مطالعه تمامی معلمان دوره ابتدایی مدارس استثنایی گروه نابینا استان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. مشارکتکنندگان با روش هدفمند گزینش و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه تا اشباع نظری دادهها با 19 نفر از معلمان انجام گرفت. به منظور تایید صحت و اعتمادپذیری دادههای پژوهش، دادهها حین جمعآوری، تحلیل و در صورت نیاز مورد بازنگری و تکمیل مشارکتکنندگان قرار گرفت. تحلیل دادهها به کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته ها: حاصل تحلیل دادهها، استخراج چالشهای پنج گانه فردی، خانوادگی، آموزشی، تکنولوژیک و فرهنگی- اجتماعی و ارائه راهکارهایی مبتنی بر چالشهای شناساییشده بود. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن بود که به منظور رفع چالشهای فراگیری خط بریل باید اقدامات چندگانه ای در حوزه آموزش فرد، خانواده و اجتماع، تقویت ارتباط مداوم و نزدیک بین مدرسه و خانواده، حمایت مادی و مالی خانوادهها و مدارس، اصلاح روشها و برنامههای آموزشی به کمک تکنولوژیهای نوین صورت گیرد تا پیامدهای مطلوب حاصل شود.