[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 31-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی بر تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی و تاب‌آوری در کودکان 6 تا 10 سال با اضطراب اجتماعی
فرزانه اسماعیلی شهنا1 ، مهدیه رحمانیان*1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (210 مشاهده)


هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی بر تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی و تاب‌آوری در کودکان 6 تا 10 سال با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمام کودکان 6 تا10 ساله با اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره کرج در سال 1402-1403 بود که از که از این میان 30 نفر با توجه به مصاحبه بالینی دو روانشناس و نمره برش در پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبویتز (۱۹۸۷)  به شیوه نمونه‌گیری هدفمند  انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه ( ۱۵ نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه تنظیم هیجان، شایستگی اجتماعی و تاب‌آوری برای کودکان اجرا شد. افراد به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و گروه آزمایش ۸ جلسه بازی‌درمانی آدلری دریافت کرد درحالی‌که گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکرد. یافته‌ها : برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. بر‌اساس یافته‌های این پژوهش، بازی‌درمانی نقش مؤثری در بهبود تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی و تاب‌آوری در کودکان دارای اضطراب اجتماعی دارد. نتیجه‌گیری: از آن‌جایی‌که بازی‌درمانی  بر‌اساس انعکاس رفتار کودک صورت می‌گیرد و کودک نسبت به اعمال و رفتار خودآگاه شود، بر بهبود تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی و تاب‌آوری کودکان اثربخش است.

شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی، تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی. تاب‌آوری، اضطراب اجتماعی.
متن کامل [PDF 704 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1404/1/23 | انتشار: 1404/4/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaiili shana F, Rahmanian M. Effectiveness of Play Therapy on Emotion Regulation, Social Competence, and Resilience in Children Aged 6-10 Years with Social Anxiety. JOEC 2025; 25 (1) : 2
URL: http://joec.ir/article-1-1917-fa.html

اسماعیلی شهنا فرزانه، رحمانیان مهدیه. اثربخشی بازی‌درمانی بر تنظیم هیجان، شایستگی‌های اجتماعی و تاب‌آوری در کودکان 6 تا 10 سال با اضطراب اجتماعی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (1) :19-31

URL: http://joec.ir/article-1-1917-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714