چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکرار ناکلمات بر شدت لکنت، حافظه واجیو سازگاری روانشناختی کودکان مبتلا به لکنتزبان انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به لکنتزبان مراجعهکننده به مراکز اختلالهاییادگیری شهر سنندج در سال 1402 بودند که از میان آنان 30 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و بهگونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله برای گروه آزمایش به پرسشنامه شدت لکنت رایلی (2009)، پرسشنامه هوش کودکان وکسلر نسخه 10 و پرسشنامه سازگاری دخانچی (1396) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در 16 جلسه ۳۰ دقیقهای و هر هفته سه جلسه برنامه آموزش ناکلمات را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت مداخلهای را دریافت نکرد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که تکرار ناکلمات، شدت لکنت، حافظه واجی و سازگاری روانشناختی آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل را به گونه معناداری بهبود بخشیده است (01/0>P). نتیجه گیری: استفاده از آموزش ناکلمات میتواند بهعنوان یک روش درمانی مؤثر بر بهبود لکنتزبان کودکان استفاده شود.
Pourmohseni Koluri F, Yoosefi J. Effectiveness of repetition of non-words in severity of stuttering, phonological memory and psychological adaptation of children with stuttering. JOEC 2024; 24 (3) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1914-fa.html