[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش نظم‌بخشی به هیجان بر حساسیت بین‎فردی در نوجوانان با آسیب شنوایی
مهرشید دانادل1 ، محمد عاشوری*1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (416 مشاهده)
هدف: آسیب شنوایی یکی از موانع رشد بهنجار هیجان است و مشکلات هیجانی می‌تواند باعث حساسیت بین‌فردی شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش نظم‌بخشی به هیجان بر حساسیت بینفردی در نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان با آسیب شنوایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل ۳۰ دانشآموز نوجوان کمشنوا بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند و در هر گروه ۱۵ نفر شرکت داشتند. آموزش نظم‌بخشی به هیجان در ۸ جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این آموزش شرکت نکردند و در لیست انتظار ماندند. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت مقیاس حساسیت بین‌فردی بود. داده‌های پژوهش با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که حساسیت بینفردی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشت. تاثیر مداخله آموزشی بر حساسیت بینفردی و خرده‌مقیاس‌های آگاهی بینفردی و کمرویی معنادار بود در حالی که بر خرده‌مقیاس‌های نیاز به تایید، اضطراب جدایی و عزت نفس شکننده معنادار نبود. نتیجه‌گیری: برنامه آموزش نظمبخشی به هیجان سبب کاهش حساسیت بینفردی نوجوانان با آسیب شنوایی شد. از این رو میتوان از این برنامه برای کاهش مشکلات بینفردی نوجوانان استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: نظم ‎بخشی به هیجان، حساسیت بین فردی، نوجوانان کم ‎شنوا
متن کامل [PDF 645 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/13 | پذیرش: 1403/9/25 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danadel M, Ashori M. The Effect of Emotion Regulation Training on Interpersonal Sensitivity in Adolescents with Hearing Impairment. JOEC 2025; 24 (4) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1832-fa.html

دانادل مهرشید، عاشوری محمد. تاثیر آموزش نظم‌بخشی به هیجان بر حساسیت بین‎فردی در نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :31-40

URL: http://joec.ir/article-1-1832-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710