1- عضو هئیت دانشگاه پیام نور 2- دانشگاه پیام نور 3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (368 مشاهده)
هدف: با توجه به ضرورت شناسایی تفکر آیندهنگر در کودکان دچار اختلال یادگیری برای ارائه آموزشهای مناسب به آنان، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تفکر آیندهنگر در بین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و کودکان عادی بود.روش: روش پژوهش حاضر، روش علّی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 شهرستان بهبهان و 80 کودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند (40 نفر عادی و 40 نفر مبتلا به اختلال یادگیری) برای گردآوری دادهها از مقیاس تفکر آیندهنگر کودکانمازاچووسکای و مهی (2020)استفاده شد. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیهوتحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد کودکان دارای اختلال یادگیری در میانگین نمرههای پسانداز و صرفهجویی (312/68F=)، حافظه آیندهنگر (644/60F=)، آینده نگری رویدادی (914/111F=)، برنامه ریزی (481/112F=) و به تأخیر انداختن لذت (536/29F=) با گروه عادی تفاوت معناداری دارند. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کودکان دارای اختلال یادگیری دچار ضعف در ابعاد تفکر آیندهنگر هستند که به آموزش و تقویتشدن در این زمینه نیاز دارند. واژههای کلیدی:ابعاد تفکر آیندهنگر، شناخت، کودکان دارای اختلال یادگیری.
JAFARZADEH M R, shojaei M. Comparing dimensions of future thinking in children with learning disabilities and normal children. JOEC 2024; 24 (2) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1828-fa.html
جعفرزاده محمدرحیم، تراهی رقیه، شجاعی مسلم. مقایسه ابعاد تفکر آینده نگر در کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :117-128