[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 128-117 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ابعاد تفکر آینده نگر در کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی
محمدرحیم جعفرزاده1 ، رقیه تراهی2 ، مسلم شجاعی*3
1- عضو هئیت دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (368 مشاهده)
هدف: با توجه به ضرورت شناسایی تفکر آینده‏نگر در کودکان دچار اختلال یادگیری برای ارائه آموزش­های مناسب به آنان، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تفکر آینده‏نگر در بین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و کودکان عادی بود. روش: روش پژوهش حاضر، روش علّی- مقایسه­ای بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانش­آموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 شهرستان بهبهان و 80 کودک به‌عنوان نمونه انتخاب شدند (40 نفر عادی و 40 نفر مبتلا به اختلال یادگیری) برای گردآوری داده­ها از مقیاس تفکر آینده‏نگر کودکان مازاچووسکای و مهی (2020) استفاده شد. داده ­ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته‏ ها: نتایج نشان داد کودکان دارای اختلال یادگیری در میانگین نمرههای پس‏انداز و صرفه‏جویی (312/68F=)، حافظه آینده‏نگر (644/60F=)، آینده‏ نگری رویدادی (914/111F=)، برنامه ‏ریزی (481/112F=) و به ‌تأخیر ‌انداختن لذت (536/29F=) با گروه عادی تفاوت معناداری دارند. نتیجه‏ گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت که کودکان دارای اختلال یادگیری دچار ضعف در ابعاد تفکر آینده‏نگر هستند که به آموزش و تقویت‌شدن در این زمینه­ نیاز دارند.

واژه‏های کلیدی: ابعاد تفکر آینده‌نگر، شناخت، کودکان دارای اختلال یادگیری.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: ابعاد تفکر آینده نگر، شناخت، کودکان دارای اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 634 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/28 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

JAFARZADEH M R, shojaei M. Comparing dimensions of future thinking in children with learning disabilities and normal children. JOEC 2024; 24 (2) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1828-fa.html

جعفرزاده محمدرحیم، تراهی رقیه، شجاعی مسلم. مقایسه ابعاد تفکر آینده نگر در کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :117-128

URL: http://joec.ir/article-1-1828-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710