[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 124-111 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای پذیرش کودک کم‌توان ذهنی در رابطه میان حمایت خانواده و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کودک
حمید دلیخون1 ، یاسر رضاپور میرصالح*1 ، شکوفه متقی1 ، هاجر ابراهیمی کیاسری1 ، نسیم شاه سیاه1
1- دانشگاه اردکان
چکیده:   (1 مشاهده)
زمینه و هدف: کم‌توانی ذهنی، می­تواند بر ساختار خانواده اثر سوء داشته باشد و به دلیل ایجاد تنش­های روانی، اجتماعی و اقتصادی بر والدین، منجر به فروپاشی نظام خانواده گردد. این پژوهش باهدف بررسی نقش واسطه‌ای پذیرش کودک کم‌توان ذهنی در رابطه میان حمایت خانواده و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کودک انجام شد.
روش: پژوهش  حاضر از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود که در بین مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی ساکن شهر اصفهان انجام شد. از میان جامعه مورد پژوهش با توجه به محدودیت‌های دسترسی به نمونه ، 200 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه  مقیاس حمایت از خانواده (دانست و همکاران، 1984)، پذیرش کودک کم‌توان ذهنی (ران.هو و جین، 2014)، مقیاس مسئولیت‌پذیری اجتماعی دوکو و همکاران (2013) بود. داده‌ها با تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته­ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که حمایت از خانواده در ارتباط مستقیم و مثبت با پذیرش کودک کم‌توان ذهنی است و پذیرش کودک از طرف والدین ارتباط مثبت با مسئولیت­پذیری در کودک دارد. با این وجود، بررسی روابط غیرمستقیم نشان داد که حمایت از خانواده از طریق پذیرش کودک با مسئولیت­پذیری در کودک در ارتباط است  (01/0>p).
نتیجه­گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که هر چقدر از خانواده دارای فرزند کم‌توان ذهنی در حوزه­های مختلف به صورت واقعی حمایت شود، روحیه­ی آن­ها افزایش خواهد یافت و کودک مبتلا به کم‌توانی ذهنی، مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و در نتیجه باعث بهبودی مسئولیت­پذیری در کودک نیز می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: پذیرش، کم‌توانی ذهنی، حمایت از خانواده، مسئولیت‌پذیری
متن کامل [PDF 598 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/29 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delikhoon H, Rezapour-Mirsaleh Y, Mottaghi S, Ebrahimi Kiyasari H, Shahsiyah N. The mediating role of child acceptance in the relationship between family support and social responsibility in children with intellectual disability. JOEC 2025; 25 (2) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1802-fa.html

دلیخون حمید، رضاپور میرصالح یاسر، متقی شکوفه، ابراهیمی کیاسری هاجر، شاه سیاه نسیم. نقش واسطه‌ای پذیرش کودک کم‌توان ذهنی در رابطه میان حمایت خانواده و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کودک. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :111-124

URL: http://joec.ir/article-1-1802-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725