[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 17-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر توانبخشی شناختی توجه و حافظه از راه دور بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه همراه با اختلال یادگیری
راضیه سادات ساده1 ، پری ناز بنی سی*2 ، احمد باصری3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده:   (565 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر توانبخشی‌شناختی توجه و حافظه از راه دور  بر حافظه فعال  و توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه همراه با اختلال یادگیری انجام گرفت . روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی با اختلال یادگیری مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 15کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی با اختلال یادگیری و 15 کودک بدون اختلال یادگیری  با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش توان‌بخشی‌شناختی حافظه و توجه (نجاتی، 2021) را در  10  جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت کردند. در این پژوهش از آزمون استروپ (ST) و آزمون  حافظه کاری کرچنر (N-Back) استفاده شد. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس چند‌متغیری با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24  تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توان‌بخشی‌‌شناختی حافظه و توجه از راه دور بر حافظه فعال  در کودکان دارای نقص توجه/ بیش‌فعالی با اختلال یادگیری ویژه تأثیر داشت (001/0P<). اما این آموزش بر توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه/ بیش‌فعالی با اختلال یادگیری ویژه تأثیر نداشت (09/0P<). نتیجه‌گیری: از‌این‌رو با توجه به تأثیر توان‌بخشی‌شناختی بر حافظه فعال کودکان مورد‌مطالعه پیشنهاد می‌شود از این آموزش برای بهبود توجه، تمرکز و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بهره برده شود.

واژه‌های کلیدی: توان‌بخشی‌‌شناختی توجه و حافظه از راه دور، توجه انتخابی، حافظه فعال.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: واژو های کلیدی: توانبخشی شناختی توجه و حافظه ازراه دور، توجه انتخابی، حافظه فعال
متن کامل [PDF 810 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/17 | پذیرش: 1403/1/10 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sade R, Banisi P, baseri A. The Effectiveness of Remote Attention and Memory Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Selective Attention in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2024; 24 (2) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1781-fa.html

ساده راضیه سادات، بنی سی پری ناز، باصری احمد. اثر توانبخشی شناختی توجه و حافظه از راه دور بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه همراه با اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :7-17

URL: http://joec.ir/article-1-1781-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710