1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده: (565 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر توانبخشیشناختی توجه و حافظه از راه دور بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه همراه با اختلال یادگیری انجام گرفت. روش:پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با اختلال یادگیری مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 15کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با اختلال یادگیری و 15 کودک بدون اختلال یادگیری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش توانبخشیشناختی حافظه و توجه (نجاتی، 2021) را در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت کردند. در این پژوهش از آزمون استروپ (ST) و آزمون حافظه کاری کرچنر (N-Back) استفاده شد. دادهها به شیوه تحلیل واریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزار SPSS-24تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که توانبخشیشناختی حافظه و توجه از راه دور بر حافظه فعال در کودکان دارای نقص توجه/ بیشفعالی با اختلال یادگیری ویژه تأثیر داشت (001/0P<). اما این آموزش بر توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه/ بیشفعالی با اختلال یادگیری ویژه تأثیر نداشت (09/0P<).نتیجهگیری: ازاینرو با توجه به تأثیر توانبخشیشناختی بر حافظه فعال کودکان موردمطالعه پیشنهاد میشود از این آموزش برای بهبود توجه، تمرکز و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بهره برده شود. واژههای کلیدی:توانبخشیشناختی توجه و حافظه از راه دور، توجه انتخابی، حافظه فعال.
sade R, Banisi P, baseri A. The Effectiveness of Remote Attention and Memory Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Selective Attention in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2024; 24 (2) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1781-fa.html
ساده راضیه سادات، بنی سی پری ناز، باصری احمد. اثر توانبخشی شناختی توجه و حافظه از راه دور بر حافظه فعال و توجه انتخابی کودکان دارای نقص توجه همراه با اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :7-17