هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان پایههای سوم و چهارم دبستان است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمهتجربی است. جامعه آماری آن شامل 30 دانشآموز دختر و پسر دارای اختلالهای یادگیری ویژه هستند. سپس این دانشآموزان به تصادف در سه گروه ده نفری جایگزین شدند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و از ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC_R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املا استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش چندحسی و آموزش براساس رایانه هر دو در سطح (05/0 › P) در کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه مؤثر بودهاند.نتیجهگیری: هر دو شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانشآموزان دبستانی کاملاً اثربخش و سودمند هستند.
Moloodi A, Karimi B, Khoram abadi Y. Effectiveness of Fernald and Computer-based Methods in Reduction of Spelling Problems of Elementary Students. JOEC 2013; 12 (4) :5-20 URL: http://joec.ir/article-1-169-fa.html
مولودی عابد، کریمی بهروز، خرم آبادی یدالله. مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان پایههای سوم و چهارم دبستانهای شهرستان سقز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (4) :5-20