هدف: انتخاب نوع راهبرد مقابلهای تأثیر بسیار مهمی بر چگونگی کنار آمدن با استرس دارد و در این انتخاب، عوامل زیادی از جمله ویژگیهای شخصیتی دخیل است. هدف این تحقیق بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در راهبردهای مقابلهای مورد استفاده مادران کودکان دارای اتیسم بود. روش: در این پژوهش که از نوع همبستگی بود، 56 مادر که کودک دارای اتیسم داشتند از بین مراجعهکنندگان به مؤسسههای حمایتی-آموزشی کودکان اتیسم در شهر اصفهان بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو و راهبردهای مقابلهای پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی با راهبرد مقابلهای فاصله گرفتن و گریز-اجتناب رابطهای مثبت و معنادار و با ارزیابی مجدد مثبت رابطهای منفی و معنادار داشت. برونگرایی و با وجدان بودن، با گریز- اجتناب رابطهای منفی و معنادار داشتند. برونگرایی و دلپذیر بودن رابطه مثبت و معناداری با طلب حمایت اجتماعی و ارزیابی مجدد مثبت داشتند. با وجدان بودن نیز رابطه مثبت و معناداری با حل مسائل برنامهریزی شده و ارزیابی مجدد مثبت داشت. در تحلیل رگرسیون انجام شده روانرنجورخویی پیشبین معنادار راهبردهای مقابلهای فاصله گرفتن و گریز-اجتناب بود. راهبرد طلب حمایت اجتماعی از طریق دلپذیر بودن و راهبرد ارزیابی مجدد مثبت نیز توسط باوجدانبودن و روانرنجورخویی تبیین شدند. نتیجهگیری: انتخاب نوع راهبرد مقابلهای با ویژگیهای شخصیتی رابطه دارد و افراد در معرض استرس بالا مانند والدین کودکان دارای اتیسم باید برای اتخاذ کارآمدترین راهبرد مقابلهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی خود آموزشهای لازم را دریافت نمایند.
elahi T, agayari S, arbabian F. The Role of Personality Traits in Coping Strategies Used By Mothers of Childr. JOEC 2017; 16 (4) :5-14 URL: http://joec.ir/article-1-158-fa.html
الهی طاهره، آقایاری سکینه، اربابیان فائزه. نقش ویژگیهای شخصیتی در راهبردهای مقابلهای مورد استفاده مادران کودکان دارای اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (4) :5-14