1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 2- دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران 3- استادیار دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 4- استاد دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1569 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی روایی تشخیصی WISC-5در کودکان با اختلال کمتوانی ذهنی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از دو روش روایی تشخیصی: نمودار نقاط پراکنش و فاصله اطمینان انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال کم توانی ذهنی در اسلامشهر تشکیل میدهند که 30 نفر با کم توانی ذهنی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. ابزار: ابزار اندازهگیری، نسخه پنجم مقیاسهای هوش وکسلر کودکان میباشد. یافتهها: یافتهها نشان داد آزمونهای مرتبط با مقیاسهای فهم کلامی، دیداری- فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال و سرعت پردازش، دارای روایی تشخیصی با روش نمودار پراکنش و روش فاصله اطمینان میباشند. نتیجهگیری: آزمونهای مرتبط با تمامی مقیاس ها، می توانند در تشخیص کودکان با اختلال کم توانی ذهنی کارایی مطلوبی را نشان دهند و آنها را از کودکان هنجاری تشخیص دهند.
Kamkari K, Nasroalhi B, SharifiDaramadi P, Memarpoor M. Diagnostic Validity of the Fifth Edition of Wechsler Intelligence Scales for children in Children with Intellectual Disability in Islamshahr. JOEC 2021; 21 (3) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1467-fa.html