[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 66-55 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در کودکان با اختلال کم‌توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر
کامبیز کامکاری*1 ، بیتا نصرالهی2 ، پرویز شریفی درآمدی3 ، مریم معمارپور4
1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
3- استادیار دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4- استاد دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1569 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی روایی تشخیصی WISC-5 در کودکان با اختلال کم‌توانی ذهنی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از دو روش روایی تشخیصی: نمودار نقاط پراکنش و فاصله اطمینان انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال کم توانی ذهنی در اسلامشهر تشکیل می‌دهند که 30 نفر با کم توانی ذهنی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. ابزار: ابزار اندازه­گیری، نسخه پنجم مقیاس‌های هوش وکسلر کودکان می‌باشد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آزمون‌های مرتبط با مقیاس‌های فهم کلامی، دیداری- فضایی، استدلال سیال، حافظه فعال و سرعت پردازش، دارای روایی تشخیصی با روش نمودار پراکنش و روش فاصله اطمینان می‌باشند. نتیجه‌گیری: آزمون‌های مرتبط با تمامی مقیاس ها، می توانند در تشخیص کودکان با اختلال کم توانی ذهنی کارایی مطلوبی را نشان دهند و آنها را از کودکان هنجاری تشخیص دهند.
 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: روایی تشخیصی، نسخه پنجم مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان، کودکان، کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 817 kb]   (2150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/29 | پذیرش: 1400/5/11 | انتشار: 1400/9/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkari K, Nasroalhi B, SharifiDaramadi P, Memarpoor M. Diagnostic Validity of the Fifth Edition of Wechsler Intelligence Scales for children in Children with Intellectual Disability in Islamshahr. JOEC 2021; 21 (3) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1467-fa.html

کامکاری کامبیز، نصرالهی بیتا، شریفی درآمدی پرویز، معمارپور مریم. روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در کودکان با اختلال کم‌توانی ذهنی شهرستان اسلامشهر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :55-66

URL: http://joec.ir/article-1-1467-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710