1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره و روانشناسی، شهر کرد، ایران 3- دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، اصفهان، ایران
چکیده: (1036 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی برنامۀ مثبتاندیشی فردریکسون با برنامۀ تغییر ذهنیت دوئیک بر سبکهای مقابلهای دانشآموزان تیزهوش مبتلا به اضطراب امتحان پایه نهم شهر اصفهان بود.روش: روش این پژوهش نیمهتجربی (آزمایشی) و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعهآماری پژوهششاملتمامیدانشآموزاندختر تیزهوشپایه نهمشهراصفهانبودکهدرسال تحصیلی 1396-1395 مشغولبهتحصیلبودند تعداد آنها 450 نفر بود.در آغاز غربالگری انجام شد و از جامعۀ آماری تعداد 45 دانشآموز مضطرب که براساس پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز نمرههای بالاتری کسب کردند، انتخاب شدند. سپس به روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (15 نفر در گروه آموزش مثبتاندیشی فردریکسون و 15 نفر در گروه آموزش برنامه تغییر ذهنیت دوئیک) و 15 نفر در گروه کنترل تقسیم شدند. گروه مثبتاندیشی فردریکسون 8 جلسه و گروه تغییر ذهنیت دوئیک 8 جلسه آموزش دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تمامی شرکتکنندگان پرسشنامه مقابله با استرسرا در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ششماهه تکمیل کردند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که دو گروه آزمایشی در ارتباط با سبک مقابلهای هیجانمدار، مسألهمدار و اجتنابی، نسبت به گروه کنترل اثربخش بودند و این اثربخشی تا دورۀ پیگیری تداوم داشت. نتیجهگیری: با بهکارگیری برنامههای مثبتاندیشی و تغییر ذهنیت میتوان سبکهای مقابلهای دانشآموزان تیزهوش را بهبود بخشید. همچنین هیچ تفاوت معناداری بین اثربخشی برنامه مثبتاندیشی فردریکسون و تغییر ذهنیت دوئیک در سبک مقابلهای دانشآموزان تیزهوش مشاهده نشد.
The Comparison of the Effectiveness of Fredrickson’s Positive Thinking with Dweck’s Mindset Program on the Copying Styles of Gifted Students with Test Anxiety. JOEC 2022; 22 (2) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1312-fa.html
آرامی زهرا، شریفی طیبه، غضنفری احمد، عابدی احمد. مقایسه اثربخشی برنامۀ مثبتاندیشی فردریکسون با برنامۀ تغییر ذهنیت دوئیک بر سبکهای مقابلهای دانشآموزان تیزهوش مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :77-88