1- دانشگاه علوم و تحقیقات 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 3- دانشگاه تهران
چکیده: (2693 مشاهده)
هدف: مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس اندازهگیری پردازش حسی– پیشدبستانی (SPM-P) برای دستیابی به یک ابزار روا و پایا برای اندازهگیری پردازش حسی کودکان به اجرا در آمد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. پس از ترجمه و اصلاحات لازم، تعداد 384 کودک 2 تا 5 سال از مهدهای کودک شهر تهران از راه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مقیاس روی آنها اجرا شد. تحلیلهای روانسنجی در حیطههای روایی محتوایی، سازه و نیز پایایی (تجانس درونی و بازآزمایی) انجام شد. یافتهها: نشان داد که خردهمقیاسها و همچنین کل مقیاس SPM-P از روایی محتوایی و سازه مطلوبی برخوردار است. نسبت روایی محتوا حداقل 71/0 گزارش شد. شاخص روایی محتوا هم بین 73/0 الی 0/1 به دست آمد. همچنین شواهد حاصل از منابع و تحلیلهای مختلف نشاندهنده ثبات درونی و بیرونی قابل قبول مقیاس بود (05/0>p). برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 83/0 و برای خردهمقیاسها حداقل 75/0 و حداکثر 93/0 بود. ضریب همبستگی نمرههایدواجرا برای نمره کل 78/0 به دست آمد.نتیجهگیری:SPM-P ابزاری روا و پایا برای سنجش توانایی پردازش حسی، پراکسی و مشارکت اجتماعی کودکان است که از آن میتوان در درمانگاههای درمانی و مراکز آموزشی برای اهداف غربالگری و فعالیتهای پژوهشی استفاده کرد.
Keyvani S, Dadkhah A, Hosseini S A, Gholamali Lavasani M. Adaptation and Psychometric Properties of the "Sensory Processing Measure-Preschool" in Children. JOEC 2020; 20 (2) :33-46 URL: http://joec.ir/article-1-1254-fa.html
کیوانی سمیرا، دادخواه اصغر، حسینی سیدعلی، غلامعلی لواسانی مسعود. انطباق و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس «اندازهگیری پردازش حسی – پیشدبستانی» در کودکان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :33-46