1- گروه رفتار حرکتی. دانشگاه الزهرا. تهران. 2- کارشناسارشد گروه رفتار حرکتی. دانشگاه الزهرا. تهران.
چکیده: (2554 مشاهده)
هدف:هدف بررسی اثر بازی فردی و گروهی در محیط آموزشی معلممحور و کودکمحور بر ارزیابی عملکرد حرکتی و رفتار سازشی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.روش: پژوهش حاضر نیمهتجربی و میدانی و طرح آن به روش پیشآزمون و پسآزمون انجام شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش تعداد40 کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر (۲۱ دختر و ۱۹ پسر) با دامنه سنی ۷ تا ۱۰ سال با ضریب هوشی۵۰ تا 70 شهر گنبد شرکت داشتند که براساس پرسشنامه رفتار سازشی راتر (نورم ایران)، افرادی که نمره ۴۵ و کمتر به دست آوردند، دارای شرایط شرکت در این پژوهش شدند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در چهار گروه 10 نفره - دو گروه انفرادی در محیط آموزشی معلممحور و کودکمحور و دو گروه جمعی در محیط آموزشی معلممحور و کودکمحور تقسیم شدند. رشد حرکتی کودکان کمتوان ذهنی با استفاده از آزمون M-ABC-2ارزیابی شد. مداخلهای به مدت شش هفته از بازیهای حرکتی دبستانی در دو محیط آموزشی معلممحور و کودکمحور به مدت دو روز در هفته و در طول دوازده جلسه انجام شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از تحلیل واریانس –کوواریانس یکراهه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد تأثیر بازی حرکتی انفرادی و گروهی در دو محیط آموزشی کودکمحور و معلممحور بر عملکرد حرکتی و رفتاری در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر معنادار بوده است و عملکرد حرکتی در گروههای کودکمحور و معلممحور در مرحله پسآزمون بهتر از پیشآزمون بود.نتیجهگیری: بازی حرکتی به صورت گروهی در شرایط مربیمحور سبب عملکرد بهتر نسبت به بازی حرکتی به صورت انفرادی و در شرایط کودکمحور میشود. رفتار سازشی در افرادی که به صورت گروهی تمرین کرده بودند، بهتر از افرادی بود که به صورت انفرادی تمرین کردند.
Agh Atabay N, Hejazi Dinin P, Ragimian Mashhadi M. Effect of individual and Group Play in Teacher-Centered and Child-Centered Educational Environment on the Assessment bf Motor Performance and Adaptive Behavior of Mentally Retarded Children. JOEC 2021; 21 (1) :26-15 URL: http://joec.ir/article-1-1239-fa.html
آق آتابای ناهید، حجازی دینان پریسا، رحیمیان مشهدی مریم. مقایسه اثر بازیهای حرکتی گروهی و انفرادی در محیط کودک محور و معلم محور بر عملکرد حرکتی ورفتار سازشی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :26-15