1- روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان 2- روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی علامه فیضالاسلام، اصفهان
چکیده: (1987 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتقادهنده هوش هیجانی بر بهبود رشد اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی شهر اصفهان بود. روش: شرکتکنندگان این پژوهش چهار کودک مبتلابه فلج مغزی مشغول به تحصیل در مرکز گوهر دانش آموزش و پرورش شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این کودکان براساس پرونده موجود در مدرسه دارای اختلال فلج مغزی و هوش نرمال بودند. برای سنجش میزان رشد اجتماعی از مقیاس رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-B-Aاستفاده شده است. در این روش پژوهشی پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 10 جلسه مداخله انفرادی، آموزش هوش هیجانی به آزمودنیها ارائه گردید و هر چهار آزمودنی دو هفته پس از پایان مداخله به مدت دو هفته متوالی تحت موقعیت خط پایه دوم قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار دادهها نشان داد که براساس شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل دیداری مداخله مورد نظر در مورد هر چهار آزمودنی اثربخش بوده است (باPND 100 درصد برای هر چهار آزمودنی). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که آموزش هوش هیجانی میتواند روابط اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی را بهبود بخشد و استفاده از این آموزش برای افراد دارای کمتوانی از جمله فلج مغزی میتواند مفید باشد.
nadi puor S, agha mohammadi S. Effectiveness of Emotional Intelligence Improvement Training on the Social Development of Children with Cerebral Palsy: A Single Subject Study. JOEC 2021; 21 (1) :40-27 URL: http://joec.ir/article-1-1227-fa.html
نادیپور سمیرا، آقامحمدی سمیه. اثربخشی آموزش مهارتهای ارتقادهنده هوش هیجانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلابه فلج مغزی: یک پژوهش مورد منفرد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :40-27